Vanaf 1 januari gelden voor Groningen en Drenthe nieuwe tarieven in het openbaar busvervoer. Het wordt bijna zes procent duurder.
Twee landelijke ontwikkelingen zorgen voor een grotere stijging dan gebruikelijk. Het kabinet heeft besloten dat het btw-tarief voor het openbaar vervoer (OV) van 6 naar 9% gaat. Daarnaast is de landelijke indexatie op het OV dit jaar 2,84%. Gecombineerd leiden deze landelijke ontwikkelingen tot een verhoging van 5,75% voor de meeste tarieven.
Het instaptarief voor de OV-chipkaart wordt € 0,96 en het kilometertarief € 0,166 (voltarief). In de bussen van Groningen en Drenthe blijven buskaartjes bij de chauffeur te koop. Deze kaartjes worden € 2,70, € 5,40, € 8,10 en € 10,80, afhankelijk van de reisafstand en de reisduur. In een groot aantal bussen is het contant betalen omgezet naar pinbetalen. Nu al is in veel Q-link bussen en enkele stadslijnen pinapparatuur geïnstalleerd. Vanaf 15 december 2019 kan een kaartje in de bus alleen nog met pin betaald worden. Daarnaast blijft uiteraard de OV-chipkaart, die in heel Nederland als vervoerbewijs gebruikt kan worden.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
De peperdure waterstofbussen moeten ergens van betaald worden?
Jammer dat je die dagkaart niet op je ov-chipkaart kan zetten. Pinnen is toch vervelend als je in de rij staat, want makkelijk meekijken naar de pincode zo.
Ik wist niet eens dat je ook nog gewoon losse kaartjes kon kopen.
Heel verstandig om het contant geld uit de bus te halen, het wordt dan een stuk veiliger voor chauffeurs.
Niet dat ik ooit gebruik maak van het openbaar vervoer, dat kost me veel te veel tijd en gedoe. Voor alle bestemmingen binnen de stad is de fiets een veel beter en gezonder alternatief.
Daarbuiten pak ik de auto. Die geeft veel meer vrijheid dan het openbaar vervoer.
Is dat bevordering van het OV? En dan ook nog € 1,- extra om in de binnenstad te komen.Je laat het nu wel, met de bus te gaan!
Dalvoordeel Noord-Nederland is een nieuw abonnement van Qbuz en Arriva, en geeft 40% korting op bus en treinreizen, en kost u €25 per jaar. Voor ouderen vanaf 65 jaar is er ook nog een leeftijdskorting van 34% , die al automatisch in de persoonlijke OV-kaart is verankerd. Met dit abonnement krijgen de ouderen een dubbele korting die uiteindelijk 60% van de totale reissom is. Dit wordt gestapelde korting genoemd. Eerst wordt de leeftijdskorting van de reissom 34% afgetrokken, en over het restbedrag nog eens 40% , en dat is in totaal 60%. Helaas hebben Qbuz en Arriva alle informatie over deze gestapelde korting van hun website afgehaald. De reden hiervoor zal aan deze vervoersbedrijven zelf moeten worden gevraagd. In de abonnementsvoorwaarden is het nog wel te vinden
https://www.qbuzz.nl/api/website//resource/product/terms/nl_NL-4