Categorieën: Nieuws

Directie Eelde krijgt maximaal twee weken voor plan

De directie van Groningen Airport Eelde moet binnen twee weken komen met plannen om het vliegveld te redden. Dat hebben de aandeelhouders donderdag na overleg met Eelde besloten.

De aandeelhouders zijn de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen. Die maken zich grote zorgen over de toekomst van het vliegveld: vliegmaatschappij Nordica stopt er na deze maand mee en de verliezen van Groningen Airport Eelde lopen sterk op: dit jaar tot 200 duizend euro en volgend jaar tot een kleine acht ton.

De aandeelhouders zetten de directie dus de duimschroeven aan. Tot er een goed plan ligt, doen de aandeelhouders geen investeringen.

“De begroting wordt  in de komende periode aangepast. Met de passagiersgroei van de afgelopen maanden is aangetoond dat er een markt is voor verbindingen naar hub-luchthavens. Groningen Airport Eelde is in gesprek met diverse luchtvaartmaatschappijen over het continueren van de routes.” zegt het vliegveld in een verklaring.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Ik heb een goed plan: maak er een mooi meer van.

    Door de grotendeels door de zon veroorzaakte opwarming van de aarde, krijgen we vaker droge zomers. We hebben een groter waterreserve nodig. Naast het uitdiepen van IJsselmeer/Markermeer ook meer meren aanleggen.

    Ben Feringameer. Voor recreatie, woningen en wateropslag!

    • Mooi in de CO2 hoax blijven geloven.

      Manier om alleen al in Nederland 750.000.000.000 euro van arm naar rijk te laten stromen. En om het op groei gebaseerde kaartenhuis die op schulden gebaseerd geldstelsel nog wat langer overeind te kunnen houden.

      Warmere periodes en ijstijden waren, zijnen blijven het gevolg van grotere kosmische oorzaken.

      • Goed te lezen. En nee, ik stem geen PVV. Maar een aantal vragen houden me bezig.

        Wat is de verhouding tussen waterdamp en CO2 in de atmosfeer?

        Is er al eens een eerlijke mondiale kosten-baten analyse van enkele graden opwarming gemaakt. Bijvoorbeeld minder kosten en (oude) doden in de winter?

        Zijn de kosten voor het anticperen op de gevolgen van opwarming duurder dan kansloos het proberen te voorkomen? Ervan uitgaande dat de rol van de zon vele malen groter is.

        Hoe komt het dat fouten in rapportjes en documentaire-tjes altijd in het voordeel van de klimaathysterici/klimaatindustrie zijn?

        Omdat deze vragen nooit serieus bekeken zijn, maar er desondanks 750.000.000.000 euro gedenivileerd gaat worden, lijkt het een smerige hoax om de rijken nog rijker te maken, en om het op schulden gebaseerd geldstelsel nog een decennium langer overeind te houden.

        Kijktips: interviews met de grote natuurkundige Freeman Dyson. "Money as debt"'

      • Dat zijn veel mooie woorden om wat échte deskundigen (97% van de klimaatwetenschappers) aantonen, proberen te weerleggen.
        Oh wacht... die zitten allemaal ook in het complot. Sorry, helemaal vergeten :-)

      • Dyson geen echte wetenschapper? Denk dat ze dat niet met je eens zijn bij de Natuurkunde Faculteit van de RUG.

        Wel heeft klimaathysterie trekjes van een intolerant geloof. Heb je twijfels, dan kun je het als wetenschapper verder wel schudden. Dyson is op leeftijd (in de negentig), onafhankelijk en niet bang

        97 % is het er over eens dat de aarde opwarmt. Denk zelfs wel 99,9. Maar hoe groot de rol van de mens hierin is (CO2), daar is al beduidend meer discussie over.

        Desondanks wordt er in een Haags achterafkamertje eventjes bekokstoofd dat we 750.000.000.000 euro moeten aftikken, danwel ons voor dat bedrag in de schulden moeten steken.

  • Gewoon rustig uitbreiden en geen megalomane terminal bouwen in de hoop dat er dan wel meer maatschappijen komen. Kansen grijpen waar die zich voordoen, dat is het enige wat je kunt doen als marginale luchthaven. Probeer Cityhopper binnen te halen zou ik zeggen.

Recente berichten

Nieuwe spitsbus tussen Assen en Stad: ‘Scholieren en studenten kunnen kwartier langer in bed blijven liggen’

Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…

10 minuten geleden

Studentenwoning kopen in Stad is opvallend dure aangelegenheid

Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…

30 minuten geleden

Nog geen hoofddoekjes en keppeltjes voor boa’s? Flink deel gemeenteraad is het daar niet mee eens

Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…

1 uur geleden

IWCN viert tien jaar steun aan internationals in Noord-Nederland

Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…

2 uur geleden

Studenten Noorderpoort brengen scheepsbouw tot leven op Dag van de Binnenvaart

Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…

2 uur geleden

Student & Stad en D66 bezorgd over kinderrechten in asielopvang Groningen

De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…

3 uur geleden