Fractie PvdA Drachten gaat lobbyen voor snelle trein

nieuws
Foto: Nicky Boogaard from Hardinxveld-Giessendam, Netherlands - NS E186 006 as an Intercity Direct about to leave Amsterdam Central for Rotterdam, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=55793834

De fractie van de PvdA in de gemeente Smallingerland wil gaan lobbyen om Drachten aan te sluiten op een snelle spoorwegverbinding. Dat laat de partij op haar website weten.

De politieke partij doet deze uitspraak omdat het teleurgesteld is in het verkiezingsprogramma van PvdA Fryslân voor de aanstaande Provinciale Statenverkiezingen waarin met geen woord gerept wordt om de plaats aan te sluiten op het spoor. De partij vindt dit erg vreemd omdat de Sociaal Economische Raad Noord onlangs een heel duidelijk advies heeft uitgebracht. “De SER pleit voor een nieuwe discussie over de Zuiderzeelijn”, zegt voorzitter Bert van der Meulen van de PvdA afdeling Smallingerland. “De provincie Groningen ondersteunt dit, maar vanuit Fryslân is het oorverdovend stil. Waarom? Is men bang voor de positie van Leeuwarden? Onzin, want als Drachten binnen anderhalf uur van Amsterdam komt te liggen, dan geldt dit ook voor de Friese provinciehoofdstad.”

Geen ruimte voor prestigeprojecten
En dan is er dus dat concept-verkiezingsprogramma. “In het programma staat te lezen dat links- of rechtsom, er móet sneller vervoer naar en van de Randstad gerealiseerd worden. Je verwacht dan iets te lezen over een Zuiderzeelijn, maar nee. Er staat dat in de komende vier jaren men niet wil blijven hangen in oude discussies maar men wil met een goed onderzoek onder Friese forenzen duidelijk krijgen welke behoefte er is.” In het programma staat verder dat er geen ruimte is voor prestigeprojecten, maar wel voor fatsoenlijke reistijden en een goed vestigingsklimaat.

“Wij als PvdA-leden moeten gaan lobbyen”
“Het wordt tijd dat niet alleen de burgemeester Tom van Mourik (VVD) van Smallingerland maar ook wij als leden van de PvdA gaan lobbyen voor een treinverbinding”, besluit Van der Meulen. Drachten heeft als grote wens om aan het spoor te komen liggen. De afgelopen decennia werden er tot twee keer toe plannen uitgewerkt voor een spoorlijn. In 1986 werd de aanleg op de lange baan geschoven en in 2007 werd ondanks een lobby opnieuw besloten om de lijn niet aan te leggen. In deze plannen ging het om een snelle treinverbinding van de Randstad via Lelystad, Heerenveen, Drachten naar Groningen met als optie om deze door te trekken naar Bremen en Hamburg.