Foto: Patrick Wind - 112groningen.nl
Vanaf het Hoofdstation is rond middernacht de snelle Intercity vertrokken voor een proefrit naar de Randstad. De trein wordt in de vroege ochtend weer terug verwacht.
De testtrein rijdt tijdens de proefrit naar Den Haag Centraal. Onderweg worden de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal overgeslagen. Op de Hanzelijn gaat er met een snelheid van 160 kilometer per uur gereden worden, waar nu 140 wordt gereden. Met deze aanpassingen verwacht de NS dat er een tijdwinst van een kwartier behaald kan worden. Met de proefrit wil de NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling op het gebied van onder andere treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling kan worden opgenomen hangt af van de resultaten van deze test.
De testrit wordt gereden met een TRAXX F140 MS2 locomotief van Bombardier uit de NS 186-serie. Deze locomotief rijdt op dit moment ook op de HSL. De trein bestaat verder uit verschillende ICR-rijtuigen en een tweede TRAXX-locomotief. De trein wordt om 03.02 uur in Den Haag verwacht. Daarna keert men weer terug naar Groningen, waar de proefrit om 05.32 uur zal arriveren.
Het KNMI waarschuwt in de nacht van woensdag op donderdag voor dichte mist. Voor de…
Het besluit om de kap van het Betonbos vanwege het broedseizoen niet door te laten…
De 10-jarige Kian Sijp heeft samen met zijn oma Greta woensdagmiddag een check van 8.115…
De gemeente gaat minder vaak maaien op plekken waar het niet beslist noodzakelijk is. Een…
Na twee dagen van nauwelijks zichtbare, natmakende regen, wordt Groninger getrakteerd op wat meer zonnestralen.…
De plannen om een busbaan aan te leggen via de Vinkenstraat, E. Thomassen à Thuessinklaan…
Bekijk reacties
Een fijn initiatief. Het zal echter gedwarsboomd worden door de Calimero's langs de route. In Assen wordt immers nu alweer geëmmerd over hoe oneerlijk het is dat die metropool wordt overgeslagen. Meppel zal weldra volgen. Hoogeveen eveneens. En alras wordt de geplande hogesnelheidslijn gewoon een extra boemeltje.
En nu wachten op een nieuwe spoorlijn Kampen > rechtstreeks Hoogeveen deze 62 km binnendoor zal 35 minuten reistijd winst opleveren. Verlenging Hanzelijn Leleystad > Kampen dus niet meer via Zwolle want daar zit het grootste probleem.
Dan kan in Hoogeveen of Assen gestopt worden om geen provincie over te slaan.