De spoortunnel bij Hurdegaryp is donderdag succesvol geplaatst. Volgens spoorbeheerder ProRail liggen de werkzaamheden op schema.
Aanvankelijk zou ProRail samen met aannemer Heijmans rond 13.00 uur beginnen met het inschuiven van de tunnel, maar de werkzaamheden startten even voor 14.00 uur. De constructie is de afgelopen maanden naast het spoor opgebouwd. Een speciale glijbaan maakte het mogelijk dat de 2.100 ton wegende tunnel op zijn plek geschoven kon worden. Dit gebeurde millimeter voor millimeter. Even voor het avonduur lag de constructie op zijn plek.
Veel belangstelling
Tientallen belangstellenden uit Hurdegaryp en omgeving waren naar de bouwplaats afgereisd om de werkzaamheden met eigen ogen te kunnen aanschouwen. ProRail had speciaal voor deze mensen een tribune opgebouwd. Onder de belangstellenden ook gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) van Verkeer en Vervoer. “Het was de bedoeling dat er alleen een traverse zou komen hier bij Hurdegaryp. Dit zorgde echter voor het nodige protest uit het dorp waardoor we op zoek zijn gegaan naar een andere oplossing. Dat is deze spooronderdoorgang geworden”, aldus de politicus. “Goed nijs foar de treinreizigers, automobilisten en de mienskip.”
Spoor terugplaatsen
Vanwege het inschuiven moest het spoor tussen het station en de spoorwegovergang Rijksstraatweg verwijderd worden. Nu de tunnel op zijn plek ligt kan de grond weer aangevuld worden, en kunnen het ballastbed en de rails weer geplaatst worden. De verwachting is dat het autoverkeer vanaf komende zomer gebruik kan maken van de onderdoorgang. Daarmee komt de spoorwegovergang dan definitief te vervallen.
Ook tunnel bij Feanwâlden geplaatst
In de nacht van woensdag op donderdag werd ook een andere tunnel op zijn plek geschoven. Tussen Feanwâlden en De Westereen is parallel gelegen aan de snelweg richting Dokkum een fiets- en voetgangerstunnel geplaatst. Deze tunnel vervangt de spoorwegovergang met de Goddeloaze Singel. Het plaatsen van deze tunnel begon rond 04.00 uur. Twee uur later lag het bouwwerk al op zijn plek. Volgens de provincie Fryslân zijn de werkzaamheden spoedig verlopen. Aannemer Heymans gaat de komende dagen bezig om rondom de constructie grond aan te vullen waarna ook op deze locatie het spoor teruggebouwd kan worden.
Door de werkzaamheden is er tot zondagavond geen treinverkeer mogelijk tussen Buitenpost en Leeuwarden. Vervoersbedrijf Arriva zet stop- en snelbussen in. Het werk aan het spoor is nodig vanwege de komst van een extra sneltrein die vanaf eind 2020 gaat rijden.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Telt niet, dat is Friesland. Die hebben ook aquaducten. In Groningen zakt zoiets direct weg in de blubber.
Wat is dat "Hurdegaryp" ? Ik dacht, dat dat gewoon in Nederland lag en dus Hardegarijp heet. We gaan toch niet alle plaatsnamen in dialect zetten, hoop ik? Catalaanse toestanden in Nederland?
Seurkont