In de periode van 16 t/m 24 februari wordt er in Noord-Nederland op meerdere plekken op en rond het spoor gewerkt. Er rijden op diverse trajecten bussen in plaats van treinen.
De werkzaamheden aan het spoor voor het project Groningen Spoorzone gaan beginnen. Op ‘De Vork’, in de splitsing tussen de sporen naar Assen en Winschoten, start aannemer Strukton binnenkort met de bouw van zogenaamde opstelsporen. Tussen Haren en Groningen Europapark treffen zij bovendien voorbereidingen voor de bouw van een extra spoor. Sinds 2017 wordt er al gewerkt bij ‘De Vork’. Zo is er in juli van dat jaar 320.000 kuub zand gestort als ondergrond voor de opstelsporen en is er gestart met de aanleg van het archeologisch wandelpark. In bovengenoemd weekend worden er twee wissels geplaatst in het bestaande spoor. Deze zorgen ervoor dat treinen straks naar het opstelterrein kunnen. Verder wordt de eerste 150 meter spoor gelegd en krijgt de overweg Rouaanstraat (die alleen personeel toegang geeft tot het opstelterrein) een beveiligde spoorwegovergang.
Aannemer Strukton start in februari ook met de voorbereidingen voor het extra spoor tussen ‘De Vork’ en station Groningen. Om ruimte te maken, passen ze sporen aan bij Groningen Losplaats. Dat ligt tussen station Groningen Europapark en ’De Vork’. Op station Groningen Europapark wordt het komend jaar ook gewerkt. Aan de kant van de Helperzoom komt een extra perron, voorzien van een lift en een trap. In februari start daarvoor de voorbereiding.