De oorzaak van de aanvaring van de Paddepoelsterbrug is een bedieningsfout. Dat zegt het comité Brug Terug die het onderzoek van de politie naar de toedracht van het ongeluk in handen heeft.
Bij de aanvaring voer een schip tegen de Paddepoelsterbrug waarmee de brug beschadigd raakte en sindsdien buiten gebruik is. “De politie heeft onderzoek gedaan naar verschillende onderdelen”, zegt Stephan Bauman van het actiecomité. “Daaruit blijkt dat de schipper geen fouten heeft gemaakt en dat er aan het schip ook niets mankeerde. Op tijdstip 27:38 heeft het schip zich gemeld bij de brugbediening, waarna de brug open ging en om 30:02 volledig geopend was. Op 31:06 sluit de brug echter al weer, terwijl het schip op dat moment nog in aantocht is.”
“Sluiten van de brug was bewuste actie”
In het proces verbaal staat: ‘Gezien de bewegingen van de muis-aanwijzer op het beeldscherm lijkt het sluiten van de brug een bewuste actie van de bedienaar’. Bauman zegt: “Hoe dit heeft kunnen gebeuren is niet onderzocht. Hier is verder onderzoek voor nodig.”
Brug nu snel terug?
Of de brug nu ook snel teruggeplaatst wordt is nog onduidelijk. “Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden altijd gezegd dat de brug onveilig is, maar dat blijkt niet uit dit proces verbaal. Sterker nog, het lijkt eigenlijk het tegendeel te bewijzen.” Volgende week gaat er gesproken worden over de toekomst van de brug waarbij behalve de provincie en gemeente Groningen, Rijkswaterstaat en de gemeenten Westerkwartier en Het Hogeland aanwezig zijn.
Actiecomité
Bauman laat weten dat mensen ondertussen nog steeds contact op kunnen nemen als ze achter de reparatie van de Paddepoelsterbrug staan. Hiervoor kunnen ze een mail sturen of de Facebook-pagina van het comité volgen.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
de gemeenten en provincie moeten nu op zijn minst zien te voorkomen dat rws de boel verder traineert.
Sabotage dus!
Een verzekeringskwestie dus. De verzekeringsmaatschappij van de bediener zal moeilijk kunnen zeggen dat ze niet uitkeren (herstellen) omdat de brug te zijner tijd toch vervangen moet worden...
Een ongelovelijk doorzichtig spelletje dat RWS hier probeert te spelen, dom ook. Zo worden bestuurders, politiek en publiek dus op het verkeerde been gezet. Wie tikt deze club nu eens hard op de vingers ?
De bediener is werknemer. De WA verzekering van de werkgever dient dus aangesproken te worden.
NB. De brug is zo veilig als wat. Bijzonder breed en van grote afstand duidelijk zichtbaar vanwege de oogverblindende verkeerslichten. Daarnaast beschikt de schipper over moderne navigatiemiddelen als radar en AIS (GPS), die precies aangeven waar het schip zich bevindt ten opzichte van obstakels.
Het is ook een van de weinige bruggen die nog nooit is aangevaren bij mijn weten.
Bewust een verkeerde voorstelling van zaken geven om de beschadigde brug niet te hoeven vervangen is een zeer kwalijke zaak. Rijkswaterstaat zou er goed aan doen om de waarheid hieromtrent te vertellen en dit voorval niet te gebruiken om onder het motto van "onveiligheid" argumenten te zoeken om de brug niet te vervangen. Een schandalige actie van RWS.
Een kleine 25 jaar geleden was er al sprake van dat deze brug vervangen zou gaan worden, toen is vervanging uitgesteld. Nu de tijden zijn veranderd en dit een snelweg voor vrachtschepen is geworden, kan ik mij goed indenken dat men er nu niet een provinciale weg van wil gaan maken.
Los van de vraag wel/niet reparatie of vervanging van de brug: de situatie daar wás dus aantoonbaar niet onveilig lees ik vandaag in het DvhN.
Een 'fraai' staaltje van het bewust op het verkeerde been zetten door Rijkswaterstaat. Oftewel, jokken.
Waar ik nou benieuwd naar ben is of er bij RWS nu ook koppen rollen. Er is aantoonbaar gelogen, dat moeten wij eens proberen op ons belastingformulier.