Elisabet Stienstra realiseert een kunstwerk voor de Groninger stadsbuurt De Velden, onderdeel van de Oosterparkwijk. Het gaat om een acht meter hoge sculptuur die bij de nieuwe vijver aan de rand van de bebouwing komt te staan.
Het werk bestaat uit een opeenstapeling van mensfiguren. Naar boven toe worden deze steeds kleiner. Met twee halve cirkels en blokken creëert Stienstra een zit- en speelplek aan de voet van de sculptuur. In haar kunstwerk verwerkt Elisabet Stienstra de geschiedenis van dit deel van de wijk. Niet voor niets bestaat het uit elf op elkaar gestapelde mensfiguren: het is een verwijzing naar de architectuur en stedenbouw van J.P. Berlage, de stedenbouwkundige die de structuur ontwierp van de Oosterparkwijk. Berlage nam het getal elf vaak als basis. Elf staat, net als de bal in het kunstwerk, ook symbool voor de voetbalgeschiedenis; een link met het oude FC Groningen stadion dat op de plek van De Velden stond.
Ook het materiaal is een verwijzing: Stienstra vervaardigt het kunstwerk uit lichtgrijs graniet. Deze steensoort was favoriet bij beeldhouwers in de tijd van het ontstaan van de Oosterparkwijk. De stenen waarmee de cirkels onder het beeld worden opgebouwd, zijn een verwijzing naar de Amsterdamse School, een bouwstijl die in de eerste decennia van de twintigste eeuw vaak werd toegepast in wijken zoals de Oosterparkwijk. De onthulling van het kunstwerk is zaterdag 25 mei 2019 om 14 uur.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Welkom in de "efteling"
Zet er een paar bomen of struiken neer. Veel goedkoper en duurzamer.
Niets, maar dan ook niets met de essentie van het vroegere Oosterparkstadion te maken. Verwerk er het getal elf en een bal in, en je kunt je deel (waarschijnlijk onbedoeld, want egocentrische vrij willen kunnen creëren zal wel oorzaak zijn) bijdragen aan het uitwissen van een belangrijk stuk cultuurgeschiedenis van deze stad?
PvdA en ROEZ tuig, blijven op de Groninger spugen. En via wat voor door cliëntelisme geplaveide weg, zijn ze bij deze kunstenares uitgekomen? Ik neem maar even wat zelfcensuur in acht. Zijn vast kunstenaars die weten wat het Oosterparkstadion wel was.
Het kunstwerk zal voorzien worden van een (azijn)zuur bestendige coating en is daardoor bestand tegen cultuurpessimisten die denken het in een negatief daglicht te moeten stellen middels overmatig zure reacties.
Wat een afschuwelijk kunstwerk, man man. Wat bedenkt zo iets. Hoe kom je erop
Iemand die zich totaal niet in Oosterparkstadion en historische waarde daarvan heeft verdiept. Een plek waar honderdduizend mensen - in bijeenkomsten van tussen de vijf en twintigduizend -, allerlei emoties en ervaringen gezamenlijk doorleefden. Een plek die redelijk goed bezongen is door Martin Groenewold.
Oorzaak? Egomanie. Egomanie is een veelvoorkomend "karaktertrek bij kunstenaars, en één van de redenen dat het vaak wat depressieve figuren zijn. Obsessie voor eigen creaties is veel groter dan het verlangen zich op een gezonde manier met andere mensen te verbinden.
Nutteloos, overprijsd en lelijk. Beter in haar tuin zetten op eigen kosten. Kijken wat de buren ervan vinden.
Het valt voor sommigen niet mee om ook maar een begin van een gefundeerd oordeel te geven over een kunstwerk.
Een hoop gescheld en gezeur zonder enig niveau. Helaas karakteristiek voor sommige reageerders.
Jammer.