Combinatie Herepoort gaat tussen 31 juli t/m 8 augustus aanstaande, na een vertraging van bijna 15 maanden, een nieuwe poging doen om de Helperzoomtunnel te plaatsen.
Bredere schuifbanen voor betere gewichtsverdeling
Vorig jaar mei ging het inschuiven van de tunnel helemaal mis, omdat de berekeningen voor de ondergrond niet klopten. Bert Kramer van Combinatie Herepoort: “We hebben in de afgelopen periode aanvullend grondonderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan is het plan voor het plaatsen van de tunnel aangepast. Zo maken we de twee schuifbanen waarop de tunnel op zijn plek geschoven kan worden, breder. Hierdoor wordt het gewicht van de tunnel gespreid over een groter oppervlak, wat meer stabiliteit geeft bij het inschuiven.”
Opluchting onder verantwoordelijke bestuurders
Ook de verantwoordelijke bestuurders vanuit Rijk, Provincie en Gemeenten zijn blij dat het project verder kan gaan. Erica Slump, Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat: “In samenwerking met prof. Hertogh van de TU Delft hebben de projectorganisaties Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort en ProRail in onderling overleg een oplossing gevonden en kunnen we verder met deze klus.”
Gedeputeerde Fleur Gräper: “Het is goed nieuws dat de tunnel deze zomer op zijn plek geschoven kan worden en ProRail toestemming heeft kunnen verlenen om de werkzaamheden mogelijk te maken.” Wethouder Philip Broeksma: “De Helperzoomtunnel is een belangrijke verbinding tussen Helpman en de wijken ten oosten van het spoor. Daarom is het goed dat er nu weer vooruitgang is voor deze verbinding”.
Projectmanager ProRail Han Berends: “We willen graag meewerken aan de komst van de Helperzoomtunnel en tegelijk treinhinder voor reizigers zo veel mogelijk beperken. De extra treinvrije periode die we nu kunnen realiseren, benutten we daarom om ook andere spoorwerkzaamheden uit te voeren. Uiteindelijk profiteert iedereen als er straks meer veiligheid is voor wegverkeer en tegelijk meer treinverkeer kan plaatsvinden”.
Kostendiscussie gaat in april verder
Over de rekening van de meerkosten van de plaatsing van de tunnel is nog geen overeenstemming, Combinatie Herepoort en Rijkswaterstaat gaan in april verder in overleg over deze kwestie. Bouwcombinatie Herepoort is verantwoordelijk voor het plaatsen van de tunnel, maar het grondonderzoek is gedaan in opdracht van Rijkswaterstaat.
ProRail heeft in afstemming met de vervoerders ruimte kunnen vinden voor een extra treinvrije periode van woensdag 31 juli 02.00 uur t/m donderdag 8 augustus 04.00 uur.