Uit de proef met een gedeeltelijk geautomatiseerde trein, die afgelopen week tussen Groningen en Zuidhorn gehouden werd, blijkt dat Automatic Train Operation (ATO) geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor.
ProRail-woordvoerder Dorothé Wennekendonk meldde dat er de eerste paar dagen van de proef een paar keer ingegrepen moest worden: “Voor de rest zijn we tevreden. Het systeem doet wat het moet doen.” Volgens gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk is deze ontwikkeling ontzettend fijn voor Groningen: “In onze provincie hebben we veel enkel spoor en relatief weinig treinen. Met deze ontwikkeling kunnen we meer treinen achter elkaar laten rijden. Ik ben blij dat de test geslaagd is en ook werkt op passagierstreinen.”
Volgens Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, is deze manier van treinbesturing een belangrijke en onomkeerbare stap: “De machinisten vonden de test wel spannend, omdat ze bang waren dat ze hun baan misschien verloren. Maar ze zien nu zeker in dat dit systeem voordelen heeft. Daar voegt Alexandre Grêt van treinenbouwer Stadler aan toe: “Het imago van machinist gaat veranderen, ze zullen meer supervisor zijn dan machinist. Maar de komende tientallen jaren zal deze ontwikkeling nog niet voor banenverlies zorgen.” Daar voegde hij met een grote glimlach aan toe: “Daarna zien we wel, misschien gaat de trein daarna wel vliegen!”
Het ATO-systeem functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO. Volgens Arriva en Stadler zijn de proefritten, die ’s nachts hebben plaatsgevonden, voorspoedig verlopen en hebben ze veel data opgeleverd.