Traject Groningen-Leeuwarden in top tien met meeste storingen

nieuws
foto: Sebastiaan Scheffer

Het treintraject Groningen-Leeuwarden staat in de top tien van trajecten waar in maart van dit jaar de meeste storingen plaats hebben gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van OOG Tv.

OOG Tv baseert zich daarbij op cijfers van de website rijdendetreinen.nl. Uit die cijfers blijkt dat er over de eerste twintig dagen van maart negen storingen hebben plaatsgevonden. Deze storingen hadden samen een totale duur van ruim 25 uur. Groningen-Leeuwarden staat daarmee op een negende plaats. De meeste storingen werden geteld op Breda-Rotterdam Centraal waar het 25 keer mis ging. Op plaats twee staat Rotterdam Centraal-Schiphol Airport met negentien storingen. Amsterdam Centraal-Schiphol Airport maakt met zeventien storingen de top drie compleet.

“Sinds de werkzaamheden voor de spoorverdubbeling is het vaak mis”
Woensdag vond tot nu toe de grootste storing van deze maand plaats op Groningen-Leeuwarden. Van 07.00 tot 14.00 uur was er geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Zuidhorn. De oorzaak was een infrastructurele storing waarbij er een probleem was met de assentellers. Hierdoor konden treinen niet gedetecteerd worden. Na het vervangen van achthonderd meter kabel kon het treinverkeer weer opgestart worden. De storing zorgde bij reizigers voor flink wat frustratie. “Ik ben er helemaal klaar mee”, was één van de reacties die in de ochtenduren op station Zuidhorn te horen was. “Sinds ze met de spoorverdubbeling bezig zijn is het vaak mis”, was een reactie die ook vaak gehoord werd.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Infographic: rijdendetreinen.nl

In de laatste maanden toename van het aantal storingen
Maar is dat zo? Zijn er sinds de werkzaamheden meer storingen op het traject in vergelijking met voorheen? Tussen april 2017 en de start van de werkzaamheden in oktober 2018 zijn er gemiddeld zo’n drie treinstoringen per maand. De laatste drie maanden van 2018 telden samen in totaal acht storingen, waarbij oktober, november en december niet afweken van het gemiddelde. Januari bracht twee, februari zes en maart tot nu toe dus negen treinstoringen. Volgens deze cijfers gaat het dus vooral in de laatste maanden mis. Het grootste deel van de storingen had een infrastructurele oorzaak waarbij een seinstoring het vaakst voorkwam, ongeveer 25%. Op plaats twee staan storingen die veroorzaakt werden door kapotte treinen. Spoorlopers en aanrijdingen maken de lijst compleet.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Infographic: rijdendetreinen.nl

Extra monitoren
Aldert Baas van spoorbeheerder ProRail laat weten dat het hen ook is opgevallen dat er de laatste tijd meer storingen plaatsvinden dan voorheen. “De laatste weken gaat het om verschillende spoorlopers die voor vertraging hebben gezorgd, maar ook aanrijdingen met dieren en een aantal andere ongelukken hebben voor perioden geschopt dat er gedurende korte of langere tijd geen treinverkeer mogelijk was.” De infrastructurele storing van woensdag werd volgens Baas niet veroorzaakt door de werkzaamheden op het baanvak. “Dit staat er los van, maar feit is wel dat we het de komende tijd extra blijven monitoren. Bovenal wil ik zeggen dat al deze vertragingen erg vervelend zijn voor de reizigers. Dat begrijpen wij terdege.”