Foto: AIS Flight Academy - AIS Flight Academy, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18947123
Op Groningen Airport Eelde is maandagochtend de eerste retourvlucht van AIS Airlines vanuit Kopenhagen feestelijk onthaald. Vanaf maandag gaat er twee keer per dag op de Scandinavische stad gevlogen worden.
De vluchten vertrekken vanaf Eelde zowel ’s ochtends als ’s avonds. Passagiers kunnen ook in één dag heen en weer. “Met dit product richten wij ons op de zakelijke reizigers die snel en zonder gedoe op de bestemming wil zijn”, vertelt Arend van der Meer van AIS Airlines. Op Eelde is men blij met de verbinding. “Uit ervaring blijkt dat vanuit Noord-Nederland veel reizigers frequent voor zakelijke afspraken naar Kopenhagen vliegen”, zegt Marco van de Kreeke van het vliegveld. “We zijn blij dat AIS Airlines deze marktbehoefte gaat invullen.”
AIS Airlines is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De vloot van het bedrijf bestaat uit acht Jetstream 32-vliegtuigen die een capaciteit hebben van vijftien passagiers.
De zon krijgt de komende dagen alle ruimte. Volgens OOG-weerman is er een kans dat…
Julian Steen neemt na dit seizoen afscheid als coach van dames 1 van hockeyvereniging GHHC.…
Met het verwijderen van het dak van de boerderij Euvelgunnerheem is het herstel van het…
Bij de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg moeten snel geluidsschermen geplaatst worden. Dat vinden…
Langebaanschaatser Jenning de Boo heeft dinsdag uit handen van sportwethouder Inge Jongman (ChristenUnie) de gouden…
Een proef in het zuiden van het land om de laadsnelheid van laadpalen tijdens piekmomenten…
Bekijk reacties
Een echte happening, tientallen miljoenen kapotgooien en dan vervolgens met een Cityhopper naar Kopenhagen? Het vliegveld kost wat, maar dan heb je ook niets... Nu begrijp ik dat Eelde niet mag concurreren met vliegveld Lelystad aanstaande, maar één deugdelijke vliegmaatschappij die Eelde heeft als basis zou toch mogelijk moeten zijn?...Met natuurlijk gratis auto parkeren om het extra aantrekkelijk te maken. Of is men daar bewust bezig de boot af te houden?
Dit is ook weer gedoemd om over x aantal dagen/weken/maanden te stranden.
De directe heeft nog steeds niet door dat Eelde niet gebaseerd dient te worden op passagiers.
Het moet geschikt gemaakt te worden ook voor vracht vliegtuigen.
Verleng je landingsbaan van 2500 naar 3850 m en maak vrachtgebouw/loods + vracht platvorm.
Schiphol wil graag zijn vracht vliegtuigen kwijt en zn chater/vakantie vluchten.
Ik heb in mn 20 j Schiphol 1989-2009 vele vracht maatschappijen naar het buitenland zien verhuizen.B.v El Al met 4-12 vluchten per dag naar Luik en UPS ook Schiphol wil ruimte voor meer wide body /internationale vluchten.
Pieter, de landingsbaan verlengen naar 3850 m ???
Dan liever rupsje-nooit-genoeg Eelde maar sluiten.
Dat zou inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing zijn om Eelde winstgevend te gaan maken. Huizen staan er verder niet in de weg, de benodigde grond is nu nog allemaal weiland. Enkel krijg je dan opnieuw het probleem met de zandsnuivers dat men wederom jarenlang e.e.a. zal gaan proberen te vertragen en voordat er dan een verlengde start- en landingsbaan ligt ben je weer 10 jaar verder. Tenzij men dit nu nog onder de verlengde crisis- en herstelwet kan laten vallen.