De Groninger brandweer heeft afgelopen week diverse keren geoefend op het terrein van vervoersbedrijf Qbuzz. Tijdens de oefening simuleerde men een brand in een elektrische bus.
Rookwolken kolken uit de stalling van Qbuzz aan de Peizerweg. “Er is brand hier”, vertelt een medewerker van de Bedrijfshulpverlening aan de meldkamer die de 112-gesprekken beantwoord. “We zijn al begonnen met ontruimen maar we missen nog een aantal mensen.” Enkele minuten later komt de brandweer het terrein op rijden waarbij de brandweerlieden in korte tijd uit moeten zien te vinden wat er aan de hand is, en hoe ze situatie het beste ‘meester’ kunnen worden.
Pieter Timmer is oefenleider bij de Groninger brandweer en hij noemt casussen als deze erg belangrijk. “Het komende jaar gaat het aantal elektrische bussen op de weg enorm toenemen. Daarbij is het dan essentieel dat je weet waar de bedrading zit, waar de accu’s liggen en waar de knopjes zitten voor de bediening.” De oefeningen zelf noemt Timmer geslaagd. “Ik ben erg tevreden met hoe het gegaan en verlopen is.”
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Bekijk reacties
Dat komt ervan, als je niet gewoon de alom vertrouwde en zeer degelijke, onverwoestbare TROLLEYbussen neemt. Zie Arnhem. Fantastisch, die prachtige geruisloze bussen zonder emissie! Al die batterijen en accu's zijn een potentieel gevaar. Het is toch helemaal niet erg, in een stad een paar draden te zien hangen? Dat geldt trouwens ook voor trams en tramrails? Dat hoort gewoon bij een grote stad.
Onzin. Het kost je veel meer aan infrastructurele kosten. Bovendien is de route zeer inflexibel. Tijdelijk omrijden kan niet met trams en trolleybussen. Bovendien kunnen electrische bussen ook verder de stad uit rijden de regio in en naar transferia en buitenwijken als Meerstad. Ja je daar allemaal bovenleidingen en of rails moet aanleggen ben je vele malen meer geld kwijt. Autonoom aangedreven vervoer is beter voor een hoge dekkingsgraad van het OV.
sjips ..ik ben het "deze keer"..met je eens @mac..
Zie je nu in dat ik zoiets wel kan ?
Nu jij nog ...
het principe van het eens zijn ontgaat je nog een beetje hè René? Met je: Nu jij nog...