De oude lightrailplannen voor de regio Groningen – Assen moeten weer uit de kast gehaald worden. Dat vindt fractievoorzitter Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo, de grootste fractie in die Drentse gemeente.
Op de spoorlijn tussen Groningen en Assen moeten er dan drie stations bijkomen: Glimmen, Tynaarlo en Assen Noord (Marsdijk). “Dat hoeven geen uitgebreide stations te zijn, maar gewoon een perron met een kaartautomaat”, aldus Kloos. Er rijden momenteel in de spits zes treinen tussen Groningen en Assen en wat Kloos betreft worden er daar van twee lightrailtreinen, die ook buiten de spits alle stations tussen beide noordelijke hoofdsteden gaan aan doen.
Liever stations dan transferium
“Dat hebben wij liever dan een transferium bij De Punt van 6,5 miljoen euro”, zegt Kloos. “Twee kilometer verderop in Haren staat ook een transferium en dat staat half leeg. We denken dat die 6,5 miljoen euro verspild geld wordt. In Tynaarlo is een perfecte plek voor een station met genoeg ruimte voor parkeerplaatsen en fietsenstallingen”.
“Lightrail stoot minder CO2 uit, het is veilig en je krijgt veel verkeer van de weg af”, vervolgt Kloos, die denkt dat de extra stations levensvatbaar zijn: “Hier in de regio werken en studeren veel mensen in Groningen die er gebruik van gaan maken”. Een station in Tynaarlo biedt volgens Kloos nog meer voordelen: “Bijvoorbeeld voor mensen die naar vliegveld Eelde gaan. Je laat er een belbusje rijden en je bent er binnen een paar minuten. Daarnaast is het een mooie omgeving. Dus mensen kunnen zo uit de trein stappen en een stuk fietsen”.
Oude stations terug
In het verleden lagen er plannen voor lightrail om Groningen en Assen en omgevende plaatsen beter met elkaar te verbinden, maar daar is niets mee gebeurd. Tynaarlo had ooit al het station Vries-Zuidlaren en De Punt was de naam van het station dat nu Glimmen moet heten. Die moeten volgens Leefbaar Tynaarlo dus weer op de spoorkaart komen.
De NS lijkt voorlopig nog niet al te happig op extra stations op het traject Groningen – Zwolle, vanwege de extra reistijd. Zo staat het station Staphorst tot 2024 in de koelkast. Kloos denkt dan ook dat als Arriva het vervoer op de lijn Groningen – Zwolle gaat doen, zijn plannen sneller te realiseren zijn.