De oude lightrailplannen voor de regio Groningen – Assen moeten weer uit de kast gehaald worden. Dat vindt fractievoorzitter Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo, de grootste fractie in die Drentse gemeente.
Op de spoorlijn tussen Groningen en Assen moeten er dan drie stations bijkomen: Glimmen, Tynaarlo en Assen Noord (Marsdijk). “Dat hoeven geen uitgebreide stations te zijn, maar gewoon een perron met een kaartautomaat”, aldus Kloos. Er rijden momenteel in de spits zes treinen tussen Groningen en Assen en wat Kloos betreft worden er daar van twee lightrailtreinen, die ook buiten de spits alle stations tussen beide noordelijke hoofdsteden gaan aan doen.
Liever stations dan transferium
“Dat hebben wij liever dan een transferium bij De Punt van 6,5 miljoen euro”, zegt Kloos. “Twee kilometer verderop in Haren staat ook een transferium en dat staat half leeg. We denken dat die 6,5 miljoen euro verspild geld wordt. In Tynaarlo is een perfecte plek voor een station met genoeg ruimte voor parkeerplaatsen en fietsenstallingen”.
“Lightrail stoot minder CO2 uit, het is veilig en je krijgt veel verkeer van de weg af”, vervolgt Kloos, die denkt dat de extra stations levensvatbaar zijn: “Hier in de regio werken en studeren veel mensen in Groningen die er gebruik van gaan maken”. Een station in Tynaarlo biedt volgens Kloos nog meer voordelen: “Bijvoorbeeld voor mensen die naar vliegveld Eelde gaan. Je laat er een belbusje rijden en je bent er binnen een paar minuten. Daarnaast is het een mooie omgeving. Dus mensen kunnen zo uit de trein stappen en een stuk fietsen”.
Oude stations terug
In het verleden lagen er plannen voor lightrail om Groningen en Assen en omgevende plaatsen beter met elkaar te verbinden, maar daar is niets mee gebeurd. Tynaarlo had ooit al het station Vries-Zuidlaren en De Punt was de naam van het station dat nu Glimmen moet heten. Die moeten volgens Leefbaar Tynaarlo dus weer op de spoorkaart komen.
De NS lijkt voorlopig nog niet al te happig op extra stations op het traject Groningen – Zwolle, vanwege de extra reistijd. Zo staat het station Staphorst tot 2024 in de koelkast. Kloos denkt dan ook dat als Arriva het vervoer op de lijn Groningen – Zwolle gaat doen, zijn plannen sneller te realiseren zijn.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
rare jongens, die van de NS. men wil wel mensen in de trein, maar wil er niet voor stoppen.
Zo kan ik ook vervoerder spelen: als jullie nou allemaal naar mij komen, dan breng ik jullie wel naar een centrale plek van mijn keuze en kun je dan verder op een ov-fiets. En anders zet ik bussen in.
Ik ben voor!
Zou Arriva er dan misschien iets in zien?
Te veel stops en de stoptreinen gaan de intercity in de weg rijden met als gevolg vertragingen.
Dat hoeft niet mits men alle stoptrein/sprinter stations 3 of 4 sporig uitvoert zodat de IC de sprinter/stoptrein kan passeren !
'De NS lijkt voorlopig nog niet al te happig op extra stations op het traject Groningen – Zwolle, vanwege de extra reistijd.'
Extra reistijd heb je alleen als de treinen die al rijden, vaker moeten stoppen. In het verhaal van Kloos is daar volgens mij geen sprake van. De huidige treinverbindingen blijven dus intact en stopper niet vaker. Als er een apart traject (boemeltrein) wordt toegevoegd, zal zeker meerwaarde hebben voor de infrastructuur in onze regio. We kunnen sowieso beter (een gedeelte van) die 6,5 miljoen gaan investeren in een extra spoorlijn dan uitgeven aan een transferium waar niemand op zit te wachten.
Top.....Zal heel mooi zijn!?
Maak dan gelijk ook een station op De Hoogte in Groningen zodat studenten niet nog langer door woonwijken hoeven te bewegen maar via het Hoofdstation naar station De Hoogte v.v. kunnen reizen en dan enkel nog langs Selwerd en Paddepoel hoeven te bewegen om zo op Zernike te kunnen komen.
Arriva heeft ProRail het station van Veendam laten moderniseren zodat Arriva daarmee destijds 4 buslijnen kon schrappen. Ook nu de lijn wordt doorgezet naar Stadskanaal, zal Arriva alleen geld willen ontvangen en geen cent investeren.
Tot zover Arriva.
De NS is (nog steeds) in handen van de overheid, die bepaalt waar en wanneer er ergens gestopt gaat worden. Als de overheid iets wil met de NS, dan heeft de NS maar te gehoorzamen. Kritiek op NS is zinloos, je kan je beter gaan richten op diverse ministeries, zoals ILenT en financiën.
De NS lijkt voorlopig nog niet al te happig op extra stations op het traject Groningen – Zwolle, vanwege de extra reistijd.
Waarom altijd de NS? Moet openbaar vervoer niet aanbesteed worden? Misschien is een andere maatschappij geïnteresseerd om de dienstregeling uit te voeren.
Goed plan dit, mits de lijn via de luchthaven loopt en in Groningen wordt doorgetrokken naar de Zernike Campus.