Op de rotonde in de Korreweg vonden donderdagmiddag kort na elkaar twee ongevallen plaats. Een vrouw raakte gewond.
De vrouw zat op een fiets en werd aangereden door een automobilist. De vrouw werd voor behandeling meegenomen naar het ziekenhuis.
Terwijl de hulpverleners bezig waren met de afhandeling van het ongeluk knalden er twee auto’s op elkaar. Daarbij was slechts materiële schade.
Het is verstandig om de komende dagen een paraplu bij de hand te houden. Volgens…
In Groningen werd maandag op verschillende plekken stilgestaan bij de start van de campagne 'Orange…
Het Jonge Harten Festival, dat afgelopen week in de stad plaatsvond, heeft 6.000, vooral jonge,…
Op Groningen Airport Eelde heeft afgelopen week een grootschalige oefening plaatsgevonden. Verschillende instanties moesten bij…
De fracties van VVD en Partij voor het Noorden maken zich zorgen over het aantal…
Het KNMI waarschuwt voor zware windstoten op woensdag. Voor de provincie Groningen is er een…
Bekijk reacties
Fietsers behoren automobilisten die zich al op de rotonde bevinden voorrang te geven. Dat negeren ze massaal. Men rijdt gewoon over de niets aan duidelijkheid te wensen haaientanden heen. Men wijst steeds naar de automobilist, maar het zijn de fietsers die de overtredingen begaan. Erg hardnekkig volkje die fietsers. Ze moeten daar eens een paar dagen de links en rechts opduikende voorrangregels negerende fietsers zwaar bekeuren. Tot die tijd is elk ongeluk aan hun zelf te wijten.
Wat een onzin. Ik wordt dagelijks links en rechts ingehaald door bellende en appende automobilisten (ja, zelfs op de vismarkt!) die zich nergens wat van aantrekken. Ze zouden die automobilisten eens moeten aanpakken, en zwakkere verkeersdeelnemers moeten beschermen tegen die - vaak agressieve, want haast - chauffeurs. Liefst gewoon alle auto's uit de binnenstad. En Fred, jij mag dankbaar zijn dat de meeste mensen nog steeds op de fiets door de stad rijden. Als we allemaal de auto zouden nemen, hoe aanlokkelijk dat ook is want overal voorrang, dan stond iedereen stil.
ik wou eigenlijk niks zeggen ..maar elk ongeluk is er natuurlijk 1 teveel .
Ben elke keer blij dat het toch nog weer goed afloopt dan.
De rotonde Korreweg is is zeer veilig ..de onduidelijkheid van de weggebruikers wat ze wel of niet willen..... links ( rechtdoor) of rechtsaf .. zonder richting aan te geven en zonder goed op te letten ..DAT ..!! maakt het er niet veiliger op.
Het gros gaat rechtsaf ..om de rotonde te verlaten en dat zonder een pink uit te steken ..de anderen... die rechtdoor willen ..steken ook de hand niet uit ..dus bij een misrekening zit een ongeluk in een klein hoekje ..(lees ) handje ..
Ook de overstekende voetgangers op de zebrapaden staan plots voor de ( toch nog) onverwacht rechtslaande fietsers.
Wat de auto's willen is over het algemeen wel duidelijk (richtingaanwijzer) ..maar de mentaliteit is .wij fietsers hebben voorrang ..wij voetgangers ( op het zebrapad) vinden dat ook .
Dit is een tip voor de fietsers.. van een bijdehandje zouden @mac en @jac zeggen.
TIP....Als iedereen gewoon richting aangeeft en beter anticipeert met zijn medeweggebruikers zullen er tientallen ongelukken minder gebeuren.
Met vriendelijke groet...
René Strobos
Uw medeweggebruiker.... en al 37 jaar bestuurder ( beroepsmatig) van een bovengemiddeld groot voertuig in deze mooie stad Groningen
Ja ik weet nog heel goed dat u een beroepsvervoerder bent en wat voor één, eentje die niet eens wist van de 30 km zone binnen de grachtenring. Ging u eerst nog ontkennen ook en nu nog rijden veel bussen harder dan 30 bv Kattenhage naar Grote markt.
En natuurlijk zitten er ook idioten op de fiets net zo goed als die in de auto zitten, zo dienen automobilisten ook voor het zebrapad te stoppen en niet erop staan te wachten totdat ze de rotonde op kunnen rijden.
Zowel fietsers als automobilisten en andere verkeer deelnemers dienen uiterst alert te zijn voor het opgaan van een rotonde, ik zie zowel bellende fietsers als automobilisten op rotondes.
Een auto is echter een potentieel moordwapen en een fiets en voetganger niet.
Voor de rest is er nog steeds veel verwarring over wat de regels nu echt zijn, zie hier:
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/144109-ergernissen-op-rotondes-tussen-automobilisten-en-fietsers.html
http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/fietser-wel-of-geen-voorrang-op-rotonde-(vk-1.35489.lynkx
Fred of moet ik 'autovolkje' Fred zeggen aangezien jij in je reactie nogal generaliseert, wellicht is het handig voor je dat jij een verfrissing cursus verkeer gaat nemen, dat zal een hoop van je ergernissen wegnemen.
Tip voor Fred en andere hardnekkig 'autovolk' :
verkeer regels rotonde :
https://www.youtube.com/watch?v=2iR-FqrDtfM
heel mooi filmpje ! maar . het probleem is op de korreweg! DAT DE FIETSERS DIE NAAR DE RONTONE OPRIJDEN. geen voorrang hebben van die op de rotonde rijden! daar gaat het veelal bijna mis! en klagen dat ze geen voorrang krijgen van die er al oprijden! rij je de rotonde op heb je daar voorrang te verlenen en geven! en dat doen ze niet dus en zelfs die op de rotonde rijden die fietsen gewoon brutaal door!
dat zeg ik ...
Het probleem is meestal dat mensen voorrang nemen i.p.v. het te krijgen.
Ook totaal niet bewust zijn van de omgeving en snelheid (voetganger, fietser of automobilist maakt niet uit), dan hoeft een mobiel niet eens mee te spelen. Naast dat in het algemeen alle verkeersdeelnemers veel agressiever en ongeduldiger zijn geworden.
Over dat hand uitsteken op de rotonde, daar zie je als automobilist toch niks van als je staat te wachten totdat je af kunt slaan. Alleen als je achter de fietser aan het rijden bent en dan nog zie ik het nut van hand uitsteken niet voor de automobilist op een rotonde. Je kunt niet blind vertrouwen op 1 iemand die zijn hand uitsteekt om af te slaan, je moet op die korrewegrotonde bij veel verkeer sowieso stilstaan en kijken als automobilist om veilig af te slaan.
Heel makkelijk te onthouden:
Fietsers en voetgangers altijd voorrang geven op de Korreweg rotonde.
Ze zijn niet alleen kwetsbaarder in het verkeer, maar hebben daarnaast ook nog eens op alle punten voorrang. Als je de rotonde als een rechtdoorlopende rijbaan zou zien (dat is hij ook in de wegenverkeerswet) dan ben je als automobilist altijd afslaand verkeer. Die zowel een fietspad als een zebrapad doorkruist, waar fietsers fietsen en voetgangers op een zebrapad kunnen lopen.
Voetgangers op de zebra hebben op 2 punten voorrang op afslaande fietsers en automobilisten. Ze zijn rechtdoorgaand verkeer en ze lopen op een zebrapad.
Wat veel automobilisten ook nog wel eens vergeten, is dat je ook op een rotonde gewoon even stil kunt gaan staan. Knipperlicht uit en wachten totdat het veilig is om af te slaan. Op een rechtdoorlopende rijbaan doodnormaal, maar op de een of andere manier menen automobilisten op een rotonde dat ze daar als afslaan verkeer meer recht(en) op voorrang hebben?
De Korreweg rotonde is een van de meest drukke rotondes van Groningen, dus een andere route kiezen met de auto is ook zeer eenvoudig.
Prima verwoord Nina , maar dat krijg je bij buschauffeurs zoals Rene Strobos er niet in. ( die denkt volkomen onterecht dat hij de 'king of the road' is en alle verkeer regels kent omdat hij heel lang op bus rijdt.
Het is heel simpel, ken je verkeersregels voor je de weg op gaat. En waar het om de rotonde aan de Korreweg gaat, negen van de tien keer dat ik er langs kom, blijken er altijd een of meerdere fietsers te zijn welke gewoon voorrang nemen, sommigen zelfs met een big smile op hun gezicht, zonder zich te bekommeren om welke regel dan ook. Het staat middels borden en haaientanden overduidelijk aangegeven.
Verkeer op de rotonde heeft gewoon en simpel voorrang, dus fietsers waar ik u ook vandaan komt, hou je aan de op deze rotonde geldende verkeersregels, hoe moeilijk kan het zijn. Voor de verkeersveiligheid hoeft er niets gewijzigd te gaan worden aan de huidige voorrangssituatie, de gebruikers dienen de verkeersregels te gaan leren.
zeg het ze...
De rotonde op de korreweg is wat ambivalent. Langs de hele weg zijn vrijliggende fietspaden maar op de rotonde lijkt het een shared space te zijn. Er zijn echter wel fietsstroken. De fietsers die zich hierop begeven hoeven wel/niet rekening te houden met autoverkeer op de rotonde. Dat is niet duidelijk genoeg. Oplossing vergroot de rotonde met vrijliggende fietspaden. Schuif hem desnoods wat op in zuidelijke richting voor wat meer ruimte, maar volgensmij is er op de stoepen (ruim 5,5 meter) ook nog voldoende ruimte voor wat extra fietspadruimte.
Zeker nooit verkeersles gehad? Hoe duidelijk wil je het hebben? En haaientanden en grote driehoeksborden waarvan elk en iedereen met een IQ van 50 of hoger weet dat dit bord u nadert een voorrangsrotonde betekend.
De onnodige en kostbare aanpassingen welke jij in je voorstel doet betekenen opnieuw dat wanneer je maar vaak genoeg schijt hebt aan in dit geval verkeersregels, je op den duur ook nog eens het gelijk aan je zijde krijgt.
De omgekeerde wereld.