Het plan voor de Lelylijn tussen Lelystad en Groningen is door het kabinet afgeschoten. Deze spoorverbinding heeft geen prioriteit.
De lijn zou van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen lopen. Vooral Flevoland en Friesland zien wat in deze lijn. Maar volgens de regering zijn er belangrijkere infra structurele projecten.
Groningen ziet meer heil in de Nedersaksenlijn die van Groningen via Stadskanaal, Emmen en daarna over bestaand spoor naar Twente gaat.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Ook Nedersaksenlijn zal geen goedkeuring krijgen luister goed naar hetgeen de minister zegt !
Natuurlijk niet, het gas is bijna op, laat het Noorden stikken,
Stelletje boeven in Den Haag
Er zit nog voor 50 j gas in het Groninger gasveld !
Beter de Lelylijn afschieten dan onschuldige wilde dieren zoals katten en woelmuizen!
Waarom rijden de treinen al 50 jaar lang 140km/u. Leg gewoon ERTMS aan haal de overwegen uit het baanvak Zwolle - Groningen. Dan met de ICNG 200 km/u
Alles wordt alleen maar ingezet op die z.g. "randstad" Vandaar , dat het z.g. "spoorboekloos" reizen eindigt bij Zwolle. Daarboven bestaat toch niets meer ( behalve als wingewest voor gas)?
Wij blijven afhankelijk van de "bottleneck" Meppel -Zwolle, die het spoornet in tweeën deelt. Maar dat zal den Haag een zorg zijn.
Mooi. Als je ooit in Lelystad bent geweest, dan zou je weten dat je hun jonge mannen hier niet wilt hebben.
Ik ben dan wel benieuwd wat die belangrijker infrastructurele projecten zijn en in hoeverre de beleidsmakers daar zelf voordeel van hebben. En waarom de noordelijke provincies geen vuist kunnen maken.
Ik snap het best hoor, dat je bang bent voor noordelijke concurrentie. Als je de randstad moet promoten als centrum van economische activiteit, dan moet je natuurlijk geen snelle treinverbinding aanleggen met een plek waar het allemaal beter is geregeld en men meer ruimte kan bieden voor ontwikkeling.
Wat wel jammer is, is dat Nederland nu achter komt te liggen. De regering heeft de mond vol over vestigingsklimaat, maar vind blijkbaar dat infrastructuur (buiten de randstad?) daar niet bij hoort.
en wat dacht je van het milieu? als ik in een uur naar Amsterdam kan met de trein, dan laat ik de auto wel staan
Bouw het niet alleen als infrastructureel project, maar ook als visitekaartje van wat Nederland vermag.
Die andere infra projecten zijn in de randstad en vermoedelijk extra rijstroken bij wegen waar files zijn.
Het stokpaardje van Rutte en zijn VVD om de filedruk op te heffen!
Een kansloze missie, maar goed, zo lang deze partijen, naast de VVD ook PVV, Forum voor Democratie het op dit gebied voor het zeggen hebben blijft dit zo vrees ik.
Verder kan ik uw redenering goed volgen en onderschrijf het ook!
In de 3 noordelijke provincies wonen 1.6 miljoen mensen, nog geen 10% van de Nederlandse bevolking, en je hebt
hier bijna geen file's. Lekker zo laten dus.
Precies! Het is hier fantastisch wonen, met relatief weinig criminaliteit. Stadjers scoren het hoogst als het gaat om tevredenheid met eigen stad.
Waarom zou je willen dat mensen uit de Randstad hier sneller zouden kunnen zijn? Economische motor? Nee, criminele mocro's, die krijg je.
Intussen loopt het Noorden wel leeg! Krimp heet dat>
Dat blijft niet zonder gevolgen! Scholen, winkels, bedrijven etc. verdwijnen!
Wat overblijft is een "Open Lucht Museum"!
@Martin Wiersema - Een treinverbinding met Lelystad, of 20 minuten minder vanuit Amsterdam, zullen nul impact hebben op de (economische) krimp. Groningen ligt nu eenmal te ver van alle (andere) belangrijke centra, zoals Schiphol, Den Haag en Brussel, en zit niet op belangrijke doorvaarroutes.
Economische groei zal je m.i. dan moeten vinden in innovatie op het gebied van lokatieonafhankelijke diensten en infrastructuur, met goedkopere woningen en betere voorzieningen als voordeel voor werknemers. Een andere optie is om Groningen Airport flink uit te breiden, maar dat lijkt mij voor allerlei redenen zéér onwenselijk.
Maar bij dit alles moet je je afvragen of groei altijd beter is. Rust en ruimte dragen veel bij aan het levensgenot.
En is 27 % van het grondvlak en moeten de bewoners 3x zoveel km afleggen om op hun werk te komen!