Over zes jaar in- en uitstappen op station Tynaarlo. Als het aan de politieke partij Leefbaar Tynaarlo ligt wordt het werkelijkheid.
Behalve in Tynaarlo moeten er ook stations in Glimmen en Assen-Noord verrijzen. Daarmee haalt Leefbaar Tynaarlo de oude lightrailplannen Groningen-Assen die in 2012 in de koelkast belandden, weer tevoorschijn. “Tynaarlo is een gemeente met ruim dertigduizend inwoners”, zegt Casper Kloos van de partij. “Haren heeft twintigduizend en een station. Assen heeft ook een station. Maar wij hebben niets. De drie halteplaatsen zouden de leefbaarheid en de bereikbaarheid van het gebied enorm vergroten.”
Sceptisch
OV-deskundigen zijn sceptisch. Zij zien meer heil in een beter en breder HOV-pakket waarbij busknooppunt De Punt uitgebreid wordt naar een echt knooppunt en transferium met verbindingen naar Zuidlaren en Gieten. Kloos ziet dit niet zitten. “Je bouwt dan een knooppunt op een plek waarbij er in de directe omgeving maar weinig mensen wonen. Een treinstation in Tynaarlo en Glimmen zou veel meer mensen bereiken.”
Simpel station
Of de stations er ook echt komen is nog onduidelijk. De inwoners zijn enthousiast en ook belangenorganisaties zijn geïnteresseerd. “Over zes jaar moet er hier een station staan. En wat mij betreft kan dat een heel simpel station zijn met een perron en incheckapparatuur voor de ov-chipkaart.”
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Wat een pech nou!
Ik moet er a.s. vrijdag naar toe!
Je kunt niet eens even 6 jaartjes wachten?
Een station bij Tynaarlo kan wel als je pendeldiensten op Vries en Zuidlaren laat rijden of goede fietsstallingsvoorzieningen aanlegt. Glimmen lijkt me onzin.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de mening van die ov-deskundigen.
Zijn die deskundig op het gebied van OV bewegingen of op het gebied van wat de reiziger graag wil?
Door die uitspraak heb ik het idee dat ze op de stoel van de vervoerder zitten en niet op de stoel van de reiziger.
Want ik kan me niet voorstellen dat reizigers zitten te wachten op een transferium 10km verderop.
Zouden ze de ov-spreuk niet kennen dat het ov je brengt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet naartoe moet op een tijdstip dat je niet uitkomt?
Zeer goed idee dit. Alleen zou ik de verbinding ietsjes laten uitwijken naar vliegveld Eelde om deze luchthaven te versterken. De verbinding kan dan bij Onnen weer op het huidige spoor aansluiten. En met het oog op toekomstige drukte kan je deze lijn ook doortrekken vanaf Assen naar Borger, Odoorn en dan naar Emmen. En vanaf Groningen kan je deze lijn dan doortrekken naar de Zernike Campus. Want dat is ook al jaren een wens van een aantal politieke partijen.
Er moet een station vliegveld eelde komen. Dit zal een enorme boost geven voor het noorden. Daar wonen ook de meeste mensen in de gemeente Tynaarlo. Gelukkig zijn hier geen bekwame bestuurders volgens dhr J.Kelder en zal het hier de aankomende decennia rustig blijven.