Na de weggebruiker en de treinreiziger ondervindt nu ook de pleziervaart hinder van de Aanpak Ring Zuid. Vanaf 1 mei wordt de brugbediening in Groningen beperkt door de ombouw van de Ringweg.
Wie door de stad wil varen naar buiten de stad moet voor 14 uur de eerste brug gepasseerd zijn anders kan men die dag de stad niet meer verlaten. De stad Groningen met vijftien te passeren bruggen is een knooppunt in de staandemastroute van Delfzijl naar het zuiden en omgekeerd.
De Wateralmanak schrijft: ‘De stad Groningen gaat gebukt onder de verbouwing van de Ringweg door de stad en dat leidt tot grote verkeersdrukte op diverse wegen in- en door het centrum. Indien daar ook nog veel oponthoud ontstaat door bruggen die bediend worden loopt het verkeer in Groningen helemaal vast. Via de Herewegbrug passeren op sommige uren wel 150 bussen van het openbaar vervoer de brug en als dan de brug voortdurend geopend moet worden voor de pleziervaart zal dat tot problemen leiden’.
‘Indien u later dan 14 uur aankomt zult u in de stad moeten overnachten. Overigens is dat geen straf want Groningen is een bruisende en gezellige stad om een dagje of meer te vertoeven’, besluit de watersportgids.
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Hoe de wind ook waait, korenmolen Wilhelmina in Noorderhoogebrug zal er niet van kunnen profiteren.…
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Bekijk reacties
Het sowieso onbegrijpelijk dat een plezierbootje het complete woon/werk/school verkeer kan plat leggen voor een paar minuten.
Mooi zo, gelijk een mooie pilot om te zien hoe dit uitpakt, ook zonder ombouw van de ring had beperkte brugopening al veel eerder plaats moeten vinden. Het is zoals Doe ook schrijft, voor een enkel zeiljachtje wordt de halve stad stilgelegd.
Doorstroming in het verkeer is niet zo moeilijk, al blijf ik het frappant vinden dat men nu dan wel beperkte brugopeningen in wil gaan voeren in deze stad.
Het zal achterdochtige lieden nu doen voorkomen alsof men voorgaande jaren bewust een dagelijkse chaos heeft willen creëren met dit soort achtelijke brugopeningen, enkel en alleen om zo aan te tonen dat deze stad door gemotoriseerd verkeer vastloopt en dit milieuvervuiling in de hand werkt, waar men dit als gemeentebestuur zelf heeft veroorzaakt, maar het nu wel legitiem maakt ditzelfde gemotoriseerde verkeer aan banden te kunnen gaan leggen
Bootjes zijn toch ook gemotoriseerd verkeer?
En van dat aan banden leggen van gemotoriseerd verkeer in de stad merk ik helemaal niks, integendeel. Maar het valt wel op dat die paar straten in het centrum waar geen auto's (zouden) mogen rijden een stuk vriendelijker ogen en veel meer mensen trekken dan andere straten..... Wat dat betreft zijn auto's de dood in de pot voor horeca en winkels. Het is maar wat je belangrijker vindt. En sommige mensen gaan heel ver om hun auto maar niet uit te hoeven.....Stel je voor dat je zou moeten bewegen :)
Denk dat ik dagelijks meer beweging krijg dan jij, maar dat terzijde. Je zou het de ondernemers kunnen gaan vragen welke klanten hen de huur komen brengen, of wie er met de fiets aan de hand enkel in de etalages staan te gluren. De laatste groep daar stroomt deze stad inderdaad van over. Dat de gemiddelde automobilist de dood in de pot zijn zou zijn voor de horeca neem ik graag van je aan. De horeca is bijna geheel afhankelijk van de student welke nu nog met zijn bankpas de rekening in de kroeg kan betalen, diezelfde student welke zijn studiegenoten ook bedient. Zonder deze horeca wordt het aardig stil in het stadscentrum, de detailhandel wordt al gedomineerd door landelijke en Europese winkelketens,, de speciaalzaken, zo deze er nog zijn, worden ook telkens moeilijker bereikbaar.
Als je als gemeente boten binnenhaalt , moet je zorgen voor een goede vaarroute met weinig hinder voor het overige verkeer.
In de toekomst kan er helemaal geen mastvaart meer plaatsvinden via Hoornsediep en NoordWillemskanaal
Want in de Ringweg staan vaste viaducten geprojecteerd.
Overal probeert men de pleziervaart te herstellen maar op deze plek niet.