Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maakt zich zorgen over een onderzoek onder psychologiestudenten, waaruit blijkt dat ze een halve punt lager scoren als zij colleges in het Engels krijgen.
Het is een onderzoek van cognitiewetenschapper Johanna de Vos van de Radboud Universiteit van Nijmegen. Waardoor dat komt is nog niet bekend, zegt De Vos: “Het kan zijn dat Nederlandse studenten een tentamenvraag in het Engels minder goed kunnen beantwoorden, het kan ook zijn dat studenten de lesstof minder goed begrijpen of onthouden in een vreemde taal. Een andere mogelijke verklaring is dat college geven in een vreemde taal voor docenten moeilijker is. Om het te kunnen verklaren zou er verder onderzoek moeten worden gedaan”.
Met het onderzoek in de hand zegt het ISO dat er eerst zorgvuldig afgewogen moet worden of colleges wel in het Engels gegeven moeten worden. ”Het is een wettelijke verplichting dat taal de studielast niet mag verzwaren of de kwaliteit van het onderwijs mag aantasten”, zegt ISO-voorzitter Tom van den Brink. “Het is zorgelijk dat dat voor bepaalde studenten blijkbaar wel het geval is.”