De Ombudsman Groningen schrijft in haar Jaarverslag 2018 dat burgers die een brief of e-mail schrijven aan de gemeente of een terugbelverzoek achterlaten daarop vaak geen reactie krijgen.
Uit de onderzochte zaken bleek dat mails en brieven niet altijd terug te vinden zijn. Ook blijft onduidelijk waarom niet is teruggebeld. Er wordt dan voorbij gegaan aan de impact die dat op bellers heeft; telefoon in de gaten houden, bij de telefoon blijven zitten, besluiten wanneer je er dan zelf weer achteraan gaat.
Het volledige jaarverslag 2018 is hier te lezen.
‘
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Bekijk reacties
Ambtenaren? Geen enkele schaamte.
Dit is voor mij zó herkenbaar!! Heb zelf al tig keer gebeld en telkens wordt me beloofd dat ze terug bellen of mailen. Dat gebeurt dus helemaal niet. Om vreselijk moedeloos van te worden, want je zit er inderdaad maar op te wachten en het gaat dan om iets dat heel belangrijk voor je is.
Mijn ervaring is ook dat je vrijwel nooit reactie krijgt op een melding van overlast
Wees gewaarschuwd. Dit is een charmeoffensief van de ombudsman (vrouw) om op andere (veel belangrijke) terreinen jurisprudentie te kunnen vermijden. Waardoor betrokkenen/burgers sneller geneigd zijn naar de ombudsman te stappen. Zodat het als onderonsje onder de pet blijft. Daarom is deze functie ook in het leven geroepen!
"mails en brieven niet altijd terug te vinden zijn"
Nou, hoe zou DAT kunnen komen?
Alle binnenkomende emails en brieven zouden eerst gekopieerd/gescand en veiliggesteld moeten worden, voordat het aan de (behandelende) ambtenaar wordt doorgegeven. En de inhoud van hun 'Trash'-folder niet verwijderbaar zijn. Ambtenaren in Groningen zijn oerlui, heb ik meerderemalen zelf ondervonden. Het is topsport bij de ambtenaren om je de verkeerde richting op te sturen, in circels doorverwijzen, nul verantwoordelijkheidsbesef.
Dit is onderdeel van het beleid. Verwarring stichten en de mensen murw maken! Maar ga nooit naar de ombudsman. Je werkelijke recht halen kan maar op één manier. Zodat anderen daar ook mee gediend zijn.
https://www.oogtv.nl/2019/05/gemeente-reageert-niet-altijd-op-brieven-mails-en-telefoon/
De Groninger Gemeentelijke Ombudsman?
Onafhankelijk?
Drie voorbeelden.
I. A-Kerkhof:
Mijn klacht:
a.
B&W heeft GEEN afstandscriterium vastgesteld om te toetsen wie wel of niet belanghebbend is bij de A-Kerk bomenkap.
Ik ben van mening dat B&W daardoor op willekeur kan beslissen.
B&W heeft van de 152 bezwaarschriften er maar liefst 142 afgewezen.
b.
Oordeel Gemeentelijke Ombudsman:
"Wat er niet is, kan de gemeente ook niet geven!"
====
II. Ambtenaren contactverbod
Ik heb al bijna 9,5 jaar een ambtenaren contactverbod: voor onbepaalde tijd!
a. Mijn klacht:
B&W wil NIET zeggen of er een protocol is, waar e.e.a op is gebaseerd.
b. Oordeel Gemeentelijke Ombudsman:
In de klachtenbehandeling meldt B&W aan de Groninger Lokale ombudsman:
"1. Er is geen protocol.
2. Er komt geen protocol.
3. Mevrouw kan niet naar de bestuursrechter.
4. Mevrouw kan niet naar de civiele rechter.
De Ombudsman grijpt niet in, maar volgt B&W 100%!!!
* Zij laat zelfs na om mij - de vereiste - hoor en wederhoor te gunnen.
** Zij laat na een oordeel te geven of mijn klacht gegrond is.
*** Zij laat na B&W er op te wijzen dat het onmogelijk is dat ik geen rechten zou hebben.
B&W zit er naast, omdat ik - volgens de Raad van State - wel naar de civiele rechter kan.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/pgb-houdster-vangt-bot-bij-rvs-om-contactverbod.9584457.lynkx
====
III. De Zinkende Bunker (Groninger Forum)
a. Mijn klacht:
Er zijn VALSE ontruiming-, wind- en schaduwrapporten.
Het is een gevaarlijk gebouw.
Ambtenaren dienen dus op basis van artikel 162 SV - onverwijld - aangifte te doen.
b. Oordeel Gemeentelijke Ombudsman:
Omdat ik de enige bent die klaagt, doet zij geen onderzoek.
Zij weigerde zelfs de stukken inhoudelijk te bekijken.
Mevrouw Kiki