Het Hoofdstation is de komende jaren de plek die een ingrijpende metamorfose zal ondergaan. Maandag werden de plannen gepresenteerd hoe het stationsgebied er over vier jaar uit moet gaan zien. “Het gaat het mooiste station van Nederland worden.”
Strukton Civiel is het bedrijf dat als voorkeursaanbieder is aangewezen om het project uit te voeren. Het ontwerp is gemaakt door Koen van Velsen Architecten. “We hebben nadrukkelijk geprobeerd om de oude elementen dat dit station zo mooi maakt, ook in het nieuwe gedeelte terug te laten komen”, vertelt Van Velsen. “De rode stenen die je hier in de centrale stationshal ziet ga je bijvoorbeeld ook in het nieuwe gedeelte terugzien.” In het project gaat het hele stationsgebied op de schop. Daar waar nu de sporen 1A/B en 2A/B te vinden zijn komt asfalt te liggen dat gaat dienen als ontmoetingscentrum, en waar ondernemers de ruimte hebben om terrasjes neer te zetten. “Ter hoogte van de trap die vroeger de verbinding vormde met het eilandperron sporen 6/7 komen nieuwe trappen die toegang bieden tot de tunnel.”
Vanuit deze tunnel zijn alle ruimtes snel toegankelijk. “Zowel de perrons als ook het busstation aan de zuidzijde. Maar er is nog iets. Onder deze tunnel gaan we een fietsenstalling bouwen waar plaats is voor zo’n 6.600 fietsen.” Via een tweede tunnel, een zogenaamde fietstunnel ontstaat er een noord-zuid-verbinding waardoor fietsers zich snel kunnen bewegen van de binnenstad naar de Rivierenbuurt.
Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) is blij met de plannen. “Ik denk dat dit het station zoveel mooier en beter gaat maken. Ook vanuit historisch perspectief. Ik ben echt onder de indruk.” De werkzaamheden hebben als gevolg dat het Hoofdstation een aantal keren niet per trein bereikbaar zal zijn. “In principe gaan we bouwen met de winkel open”, zegt Robert Ottelé van Strukton. ” Toch zullen we er niet aan ontkomen om ook een aantal keren het treinverkeer te moeten stremmen. Het gaan dan vooral om de weekenden. Daarnaast gaan we in de zomer van 2022 een aantal weken het treinverkeer stremmen. In die periode gaan we alle sporen en infrastructuur verleggen.”
Alle partijen zijn er van overtuigd dat het project over vier jaar afgerond moet zijn. “En dan heeft Groningen het mooiste station van Nederland.”