Categorieën: Nieuws

“Hoofdstation gaat het mooiste station van Nederland worden”

Het Hoofdstation is de komende jaren de plek die een ingrijpende metamorfose zal ondergaan. Maandag werden de plannen gepresenteerd hoe het stationsgebied er over vier jaar uit moet gaan zien. “Het gaat het mooiste station van Nederland worden.”

Strukton Civiel is het bedrijf dat als voorkeursaanbieder is aangewezen om het project uit te voeren. Het ontwerp is gemaakt door Koen van Velsen Architecten. “We hebben nadrukkelijk geprobeerd om de oude elementen dat dit station zo mooi maakt, ook in het nieuwe gedeelte terug te laten komen”, vertelt Van Velsen. “De rode stenen die je hier in de centrale stationshal ziet ga je bijvoorbeeld ook in het nieuwe gedeelte terugzien.” In het project gaat het hele stationsgebied op de schop. Daar waar nu de sporen 1A/B en 2A/B te vinden zijn komt asfalt te liggen dat gaat dienen als ontmoetingscentrum, en waar ondernemers de ruimte hebben om terrasjes neer te zetten. “Ter hoogte van de trap die vroeger de verbinding vormde met het eilandperron sporen 6/7 komen nieuwe trappen die toegang bieden tot de tunnel.”

Vanuit deze tunnel zijn alle ruimtes snel toegankelijk. “Zowel de perrons als ook het busstation aan de zuidzijde. Maar er is nog iets. Onder deze tunnel gaan we een fietsenstalling bouwen waar plaats is voor zo’n 6.600 fietsen.” Via een tweede tunnel, een zogenaamde fietstunnel ontstaat er een noord-zuid-verbinding waardoor fietsers zich snel kunnen bewegen van de binnenstad naar de Rivierenbuurt.

Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) is blij met de plannen. “Ik denk dat dit het station zoveel mooier en beter gaat maken. Ook vanuit historisch perspectief. Ik ben echt onder de indruk.” De werkzaamheden hebben als gevolg dat het Hoofdstation een aantal keren niet per trein bereikbaar zal zijn. “In principe gaan we bouwen met de winkel open”, zegt Robert Ottelé van Strukton. ” Toch zullen we er niet aan ontkomen om ook een aantal keren het treinverkeer te moeten stremmen. Het gaan dan vooral om de weekenden. Daarnaast gaan we in de zomer van 2022 een aantal weken het treinverkeer stremmen. In die periode gaan we alle sporen en infrastructuur verleggen.”

Alle partijen zijn er van overtuigd dat het project over vier jaar afgerond moet zijn. “En dan heeft Groningen het mooiste station van Nederland.”

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Het is al het mooiste station van Nederland, alleen dat zie je niet zo goed door dat vreselijke gebouw en de half-bovengrondse fietsenstalling die ze eromheen hebben gebouwd.

  • Laat me niet lachen !
    Het is het stomste station van nederland !!
    In elk geval aan de westkant van de hoofdingang kun je er niet eens
    in komen ! Daar is een fietselstalling gebouwd. En ook die kun je aan
    die kant niet eens bereiken....

    • Het station van Groningen bezit niettemin geen echte machtsuitstraling door het ontbreken van torens bij het hoofdgebouw , het interieur is daar voor 60% gemoderniseerd (door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak en een modern kantoorruimte) en de monumentale (?) hal is feitelijk een kopie van zichzelf daar ze het oude interieur na WO II finaal lieten wegrotten en veel prachtige glas-in-lood ramen zijn thans vervangen door gewone glazen ramen!
      Het hele station staat bovendien in een moderne omgeving tussen oerlelijke kantoorgebouwen en het heeft een spoorwegennet dat meer uit de 19de eeuw afkomstig blijkt, grotendeels enkelsporig is, zonder elektrificatie en met doodlopende perrons met boemeltreinen die soms maar voor 20% vol zitten buiten het spitsuur! ik vrees dat de renovatie van het station inderdaad alles daar alleen lelijker en onoverzichtelijker zal maken en de mensen daar alleen maar zullen wegjagen!

      • Tja, wie haalt het in zijn domme kop, om precies voor een ingangstrap
        iets anders te bouwen, zodat de betreffende trap onbereikbaar wordt.
        En dan moet je om het hele gebouw (fietsenstalling) lopen, om misschien
        bij de trap te kunnen komen....
        Heb ik nooit gedaan, ik ben dan maar rechts langs het hoofdgebouw
        gelopen, via het perron, en dan naar de kassa.
        Misschien dat er daarom nog geen poortjes zijn ?
        Want je moet over een hekwerk klimmen om bij de vooringang te kunnen
        komen. WIe dat niet kan, kan dus niet meer met de trein, want hoe kom je
        aan een kaartje om door het poortje naar de kassa te kunnen komen ?

        Degene die dat heeft bedacht, had beter naar de BLO kunnen gaan, dan
        was 'ie, vergeleken met nu, ingenieur geweest !

  • Het mooiste station is een speeltje van een wethouder die zijn ego met gemeenschapsgeld wil oppoetsen.
    Het gaat erom hoe functioneel e.e.a. in de praktijk is tegen een zo laag mogelijke financiële investering.

    • Daar ben ik het niet mee eens. Niet alles draait puur om functionaliteit en zo weinig mogelijk geld uitgeven.

  • Ik zag op het station bankjes naar voren gezet met grote grijze betonblokken. Komen daar dan nog stenen op oid? Ik begreep nu het nut niet van de blokken. Heel grof neergezet en nemen veel plaats in. De bankjes hadden zonder blokken wat verder naar achteren kunnen staan. Hoe het nu was best lelijk dus hopen dat dit in groter plan zit. Wat ik mooi vindt aan Groningen is dat we geen poortjes hebben. Dat geeft een open gevoel.

    • Hoi Gerda, het is eigenlijk andersom: de betonblokken zijn geplaatst om de perronoverkapping voorlopig aan vast te zetten, die is niet stormvast meer. Om het wat aan te kleden hebben ze er bankjes van gemaakt. (Het OOG-nieuwsbericht kan ik helaas niet voor je vinden).

  • Station wordt pas mooi, als het lelijke stadsbalkon er niet meer is. Vroeger had je het parkje, mooie stationsklok en het peerd van ome loeks stond lekker te grazen. Stadsbalkon had nooit gebouwd moeten worden. Slopen weg ermee.

  • Wordt het Hoofdstation een dependance van HET MONSTRUM als opvang voor dak en thuislozen ?

  • Mooi én functioneel.
    En azijnp*sserij heb je overal (behalve op dit forum natuurlijk! ?)

Recente berichten

Winterse buien in de nacht naar vrijdag; vrijdag overdag geleidelijk vaker regen

Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…

7 uur geleden

Code oranje tot vrijdagochtend: sneeuwval zorgt voor verkeershinder (update)

Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…

9 uur geleden

Stapvoets rijdend verkeer richting Hoogezand, alternatieve routes lopen ook vol

Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…

10 uur geleden

Gedeelte Turfsingel vanaf maandag twee weken afgesloten

Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…

13 uur geleden

Cadeautjes voor kinderen: Sinterklaasmarkt bij Quiet Groningen

Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…

14 uur geleden

Urenlang protest tegen onderwijsbezuinigingen en langstudeerboete

Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…

15 uur geleden