De overheid moet serieus onderzoek gaan doen naar de haalbaarheid van een Lelylijn. Dat meent VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer dinsdag op een bijeenkomst over mobiliteit van VNO-NCW Noord: “Zo’n spoorlijn helpt te voorkomen dat Nederland vastloopt.”
Met een investering van 3 miljard euro is de Lelylijn volgens De Boer een stuk goedkoper dan de eerdere Zuiderzeelijn, omdat gebruik wordt gemaakt van bestaande technologie, maar wel met treinen die met 200 km/u binnen een uur tussen de Randstad en Groningen rijden: ‘Wonen in het Noorden en werken in Amsterdam komt dan verrassend dichtbij.’ Ook verwacht De Boer dat er langs de lijn en bij de nieuwe stations Emmeloord en Drachten woningen en vastgoed kunnen worden ontwikkeld.
Het plan voor de Lelylijn tussen Lelystad en Groningen werd afgelopen april door het kabinet afgeschoten. Volgens het kabinet heeft deze spoorlijn geen prioriteit in verhouden tot andere infrastructurele projecten. Groningen ziet meer heil in de Nedersaksenlijn die van Groningen via Stadskanaal, Emmen en daarna over bestaand spoor naar Twente gaat.