Sinds maart rijdt de NS met een nieuwe sprinter tussen Groningen en Zwolle. De gebruikers van de trein zijn over het algemeen positief, maar er zijn ook kritische geluiden.
Positief is de instap. Die is gelijkvloers met het perron en dus ideaal voor rolstoelgebruikers die zonder hulp de trein in en uit kunnen. Het toilet is rolstoeltoegankelijk en het is mogelijk om er een baby te verschonen.
Bij elke stoel zijn USB poorten en stopcontacten om de mobiele apparaten op te laden. Die worden overigens maar weinig gebruikt. Een verklaring is dat het om een relatief kort treintraject gaat waar vrijwel iedereen met opgeladen apparatuur naar binnen stapt.
“Ik vind het jammer dat er geen uitschuifbare tafel in zit zoals in de andere treinen”, aldus een vrouw die in Meppel instapt en in Beilen er weer uit gaat. “Daar kun je zo mooi eten en drinken opzetten”. Ze ergert zich behoorlijk aan het harde piepgeluid bij een station om reizigers te attenderen dat ze in en uit kunnen stappen: “Dat is hier in het noorden toch niet nodig?”
De uitschuifbare tafel blijft een dingetje. Want het is ook een goede plek om de laptop op te zetten. Maar aan de andere kant glijdt de nieuwe sprinter zo makkelijk over de diverse wissels op het traject dat de laptop op schoot ook prima werkt. In de koploper moest je na een wissel meteen diverse typefouten herstellen.
“De instap is goed, de stoelen zitten goed, je hebt veel beenruimte en de trein rijdt lekker”, omschrijft een reiziger de nieuwe sprinter. “Kon minder”. Ook het open karakter van de trein wordt als positief ervaren.
Aangekomen in Groningen kijkt een man wat zuur naar de nieuwe sprinter en zegt: “Dat is toch geen trein, maar een tram”. Maar hij verlangt waarschijnlijk nog naar een stoomlocomotief met een derde klasse wagon met houten banken.
Het bestuur van WerkenMetZorg is opgelucht, want de gemeente Groningen gaat de organisatie waarschijnlijk steunen.…
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Bekijk reacties
Het enige wat ik jammer vind is dat de kleur blauw in combinatie met wit overwegend heerst en niet geel.
Prachtig trein
100% beter dan ariva
Ik heb besloten om zo min mogelijk met deze sprinter te gaan.
Ik heb nu 2 x - van Assen naar Groningen - met deze 'tram/trein' gereden.
- Bij de deur is er - bij het open en dicht gaan - een zeer irritant alarmachtig gepiep.
- Ook als je over het perron langs de trein loopt, hoor je bij elke deur dat zeer irritante alarmachtige gepiep.
- De stem van 'de nep conducteur' klinkt raar: heel onaangenaam kortaf en blikkerig.
- De felle witte lichten mogen een fiks standje minder.
- Voor fietsen is er amper ruimte.
- Het tafeltje ontbreekt.
- Dikkere mensen kunnen niet naast elkaar zitten.
Mevrouw Kiki
Oh, wat ontzettend verschrikkelijk mevrouw. Ik heb het met u te doen.
Nu alleen nog even een echt persoon de stationsnamen laten inspreken. Tenminste, ik hoop dat het op dit moment computer gestuurd is, want de klemtoon ligt bij bijna alle stations verkeerd.
Opzich een prima treintje, 3 minpunten:
- Dat gepiep van die deuren, dat hebben die treinen van Arriva ook en het is echt ver-schrik-ke-lijk. M'n oren doen daar gewoon pijn van.
- Ik weet niet waarom maar het stinkt gewoon echt als je instapt, niet te doen ook.
- Voor lange mensen (zoals ik) is er tamelijk weinig beenruimte bij veel stoelen.
Bij deze trein is het gewoon duidelijk wanneer de trein gaat vertrekken..dat ie dat duidelijk hoorbaar maakt lijkt me niet zo erg. Wel wat minder is als je in dit type stoptrein zou zitten van Maastricth naar Groningen..dan wordt het wel wat veel..
Toen ik er in zat deden de LCD borden niet..maar mijn broer liet een foto zien waarbij aankomst tijden op de diverse stations wel aangegeven werden.
Je had heel veel beenruimte, overdreven veel..maar idd geen tafeltje. En mooie ruime doorgangen van de ene naar de andere coupe. En volgens mij had de trein ook heel veel deuren.
Hij was heerlijk stil en comfortabel tijdens het rijden.
Gevraagd waarom er een enorme chemische lucht in de met name sprinter trein hangt, rede was dat de chemische tanks voor toilet niet meer op het spoor mogen worden weggespoeld vandaar dat deze penetrerende lucht in de trein hangt. Soort zwavellucht. Het zou ook de nieuwigheid nog van de trein zijn????? Ik ga niet meer mee met deze trein, ook bij ns deze klacht geuit ik mag toch hopen dat ze hier iets mee gaan doen. Het valt mij ook op dat er geen enkel raam open staat, dus de afzuiging zou voldoende moeten zijn?