Categorieën: Nieuws

Parkeren wordt duurder

Het gemeentebestuur gaat de tarieven voor parkeren op straat verhogen. De gemeente wil hiermee het gebruik van parkeergarages stimuleren.

Bezoekers van de binnenstad, Binnenstad-Oost en Hortusbuurt gaan per 1 oktober 4 euro per uur betalen. In de overige wijken met betaald parkeren wordt het tarief 2,40 euro. Per 1 januari gaat ook het tarief in de Badstratenbuurt en de straten rond de Westerhaven naar 4 euro. Een boete gaat standaard 62,70 euro kosten.

Volgens wethouder Philip Broeksma draagt het terugdringen van het aantal auto’s op straat bij aan een prettiger leefklimaat in de wijken. In Haren blijft het parkeerbeleid voorlopig hetzelfde.

Wijkbewoners worden volgens het gemeentebestuur zoveel mogelijk ontzien in de verhoging van de kosten voor hun vergunning. Toch gaan ze meer betalen: bewoners van de binnenstad binnen de diepenring betalen 15 euro per jaar meer, en die in de andere parkeergebieden betalen 5 euro meer.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Tjah als je Groenlinks stemt dan krijg je ook op eens een heleboel Groenlinks er bij.

    In de lijn van wat er bij Groenlinks Amsterdam gebeurt zal ook netjes opvolging krijgen in groningen.

  • Dat was toch hopelijk geen verassing? Je hebt op Groenlinks gestemd, dus dan kon je dat verwachten.
    Die hebben voor ieder probleem namelijk maar één oplossing: lastenverzwaring.

  • Groot gelijk hoor. Jaag iedereen maar naar de omliggende dorpen. We hebben geen behoefte aan bedrijvigheid in de stad. Gewoon alles kapot maken wat de ondernemers hebben opgebouwd. Bovendien: er is echt nergens een parkeerprobleem. Ik vind ALTIJD vrije plekken. Die zijn er meer dan genoeg. Het huurcontract van mijn winkel in de binnenstad ga ik niet verlengen. Ik zoek elders wel wat. En dat gaan er veel meer doen. Dit stadsbestuur komt straks met nog meer maatregelen die het ondernemerschap in de weg staan en die de burger duur zal komen te staan. Het is wel heel goed nieuws voor de uitkeringsindustrie.

    • Als ik kijk naar het autovrij maken van de A-straat dan kan ik me niet voorstellen dat dit negatief heeft uitgepakt voor de ondernemers ter plaatse, in tegendeel. Minder auto's maakt een gebied juist aantrekkelijk voor winkelend publiek. Snap niet hoe je hier als ondernemer tegen kan zijn. Heb je echt liever een straat vol blik dan kooplustig publiek..? Bijzonder.

  • Nog steeds niet mogelijk om voor bewoners zonder auto een vergunning te krijgen voor bezoekers.
    Met dit soort achterlijk hoge bedragen zorgtde gemeente voor het isolement van (oudere) bewoners en bezoekers binnen de fuepenring.
    En het is al bijna een studenten getto.

  • En ondertussen elk jaar trouw de parkeergarages ook duurder maken met de smoes: "wegens toenemende kosten".
    Ja hoor,.. gewoon lekker auto's melken...

  • Wie verzint dit eigenlijk?
    Krijgen die mensen nooit visite? Is er nooit iemand bij hen geweest om een dagje te komen sausen, laminaatleggen, iets in de tuin doen?

    Of zijn dat mensen die alles op de fiets doen c.q. geen vrienden hebben en overal vaklui voor laten komen?
    Of gewoon lui in het verzinnen van financieringsmogelijkheden?

  • Dat krijg je met een "links Populistisch College"
    Het enigste wat die lui kunnen is Lastenverzwaring voor de Burgers, heel "sociaal"1?
    Misschien moeten we maar een Referendum starten, weg met die Links Kliek!

    • Ik dacht juist dat CDA en VVD kampioen lastenverzwaringen waren... Recent nog de BTW verhoging. Alweer vergeten?

  • Weer een actie tegen gehandicapten !
    Die moeten nu extra betalen, want die parkeergarages zijn zo laag,
    dat een bestelbus er niet in past.

  • Beste klagers, wat is jullie alternatief? Altijd in de stad in de file en je eigen auto pas 5 straten van je voordeur kunnen parkeren?

    • Uitbreiden transferia, meer parkeergarages, wijken voorbehouden aan vergunninghouders, zorgen dat de visite makkelijk bij huis kan komen.

      Als de parkeerbelasting ook daadwerkelijk aan het parkeren besteed werd, konden we allemaal voor de deur parkeren bij wijze van spreken

      • > Uitbreiden transferia, meer parkeergarages

        Deze dingen zijn niet tegenstrijdig met het verhogen van de straattarieven.

  • Mja, de illegalen hier in de stad moet ergens van betaald worden. Maar ja, de stad krijgt wat het stemt. Het is alleen jammer dat werklozen en studenten die veelal kiezen voor deze partijen het niet gaan voelen in de portemonnee.

    Verder lijkt Groningen wel een zusterstad van Amsterdam te willen worden. En dat is geen compliment.

Recente berichten

Winterse buien in de nacht naar vrijdag; vrijdag overdag geleidelijk vaker regen

Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…

2 uur geleden

Code oranje tot vrijdagochtend: sneeuwval zorgt voor verkeershinder (update)

Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…

3 uur geleden

Stapvoets rijdend verkeer richting Hoogezand, alternatieve routes lopen ook vol

Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…

5 uur geleden

Gedeelte Turfsingel vanaf maandag twee weken afgesloten

Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…

7 uur geleden

Cadeautjes voor kinderen: Sinterklaasmarkt bij Quiet Groningen

Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…

8 uur geleden

Urenlang protest tegen onderwijsbezuinigingen en langstudeerboete

Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…

9 uur geleden