Door technische problemen werden Arriva-treinreizigers dinsdagavond vervoerd in een snikhete trein. “Ooit gaat dit nog eens een keer echt fout.”
“Hoe warm zou het hier wel niet zijn”, vraagt een man. De sneltrein van 17.41 naar Leeuwarden is op dat moment net vertrokken uit Groningen en bevindt zich ter hoogte van Hoogkerk. “Ik heb een thermometer bij me en als ik het goed kan aflezen dan wijst die nu tegen de veertig graden aan”, antwoordt een andere reiziger. “Probleem is alleen dat ik niet weet hoe plausibel de meter is. Het zou ook zo maar eens 45 graden kunnen zijn.” Dat klinkt wellicht overdreven maar de situatie in treinstel 319 is allesbehalve prettig.
“Het loopt in straaltjes langs mijn hoofd”
“In Groningen zag ik dat het voorste treinstel helemaal vol is, en dat er in het achteroplopende stel best nog wel wat ruimte was”, zegt een vrouw. “Ik snap nu heel goed waarom het zo vol was voorin want daar werkt de airco wel.” Voor de reizigers in 319 is het peentjes zweten. “Ik werk in de buurt van het Hoofdstation en ben in alle rust naar het station gelopen”, vertelt een man. “Niets aan de hand, tot ik in deze trein ga zitten. Ik blijf vegen. Het zweet loopt in straaltjes langs mijn hoofd.” En dat is iets waar meer reizigers last van hebben. “Alsof ik een duik in een zwembad heb genomen. Gewoon kletsnat. Vreselijk.” Een andere reiziger meldt: “Ik wilde net een boterham met kaas opeten, maar het is schijnbaar zo warm dat de boter gesmolten is en de boterham smaakt als een halve tosti.”
“We worden gekookt”
Via Twitter maken ondertussen verschillende mensen melding van de problemen in het treinstel. “Kan de airco ook aan in het tweede treinstel? We worden gekookt op weg naar Leeuwarden”, meldt Nora. “Het is niet uit te houden”, zegt Sjoukje in een andere Tweet. De Klantenservice van Arriva reageert op ieder berichtje met de woorden ‘dat de techniek het bedrijf in de steek laat’. In de trein is men een andere mening toegedaan. “Dit treinstel had nooit mogen vertrekken. Deze mensen hier zullen allemaal gezond en vitaal zijn, maar wat als een ouwe baas of iemand met gezondheidsproblemen in deze trein zit. Dan hou je het echt niet vol. Dit wat hier gebeurt is gewoon knettergek.”
“Machinist had in moeten grijpen”
“Ik snap de machinist ook niet”, meldt iemand. “Hij ziet toch ook dat dit zo niet gaat?” Op de vraag dat de treinbestuurder waarschijnlijk van niets weet wordt fel gereageerd. “Hij kan op zijn bedieningstableau precies zien hoe warm het waar is in de trein. Een treinstel is opgedeeld in verschillende compartimenten, waarbij in ieder compartiment de temperatuur wordt weergegeven.” Een man van in de veertig zegt dat zo’n machinist ook niets kan. “Hij kan de trein laten staan maar dan heeft hij een horde boze reizigers en kan hij zich morgen melden bij zijn leidinggevende om zijn sleutels in te leveren. Dit is op dit moment het beste. Met heel veel risico’s. Dat wel.”
Actie wordt er uiteindelijk wel ondernomen. Op de enige tussenstop in Buitenpost klampt een vrouw in een gele jurk de treinbestuurder aan. Kort daarop wordt via de intercom omgeroepen dat reizigers in de 319 er verstandig aan doen om over te stappen in het voorste treinstel. Een servicemedewerker van Arriva reageert op Twitter nog dat het bewuste treinstel in Leeuwarden uit dienst gaat. Vermoedelijk om te worden gerepareerd in de werkplaats.
@Arriva_NL Kan de airco ook aan in het tweede treinstel? We worden gekookt op weg naar Leeuwarden.
Sneltrein 17.42, treinstel 319. Dank— Nora Haertlein (@freelanski) June 25, 2019
@Arriva_NL airco o.i.d. in een van de coupés van de sneltrein Groningen – Leeuwarden doet het niet, het is niet uit te houden.
— Sjoukje Smid (@SmidSjoukje) June 25, 2019