Er komt mogelijk een hoogwaardige busverbinding tussen Lelystad en Groningen. Dat zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van D66.
Voor een spoorverbinding, de zogeheten Lelylijn, is voorlopig geen geld. De Lelylijn zou via Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad lopen.
Volgens Van Veldhoven is een busverbinding tussen Groningen en Lelystad ook een goede indicatie om te kijken hoeveel behoefte er is aan een verbinding tussen beide steden. Na de zomer wil ze met de betrokken provincies om tafel om het busplan te bespreken.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Mensen gaan liever met de trein dan met de bus. Gaan ze ook een Busbaan maken, of sta je gewoon lekker in de file? Conclusie, het is niet rendabel om een treinverbinding aan te leggen. Doel bereikt. Het noorden moet eens met de vuist op tafel slaan en dit soort onzin direct van tafel vegen.
Moeilijk om dingen van tafel te vegen met een fuist die op de tafel slaat.
"Het noorden", tja, alsof jij voor allen spreekt. Je spreekt niet voor de meerderheid, en ook niet eens voor een grote minderheid.
Een elektrische bus (zoals hierboven afgebeeld) is een prima idee - schoon, flexibel in te zetten en snel (de huidige vervangende busverbinding naar Duitsland is sneller dan de trein) - dan zie je hoeveel behoefte is aan zo'n verbinding voordat je miljaarden gaat investeren. Als er voldoende behoefde is, en het loont om een spoorverbinding aan te leggen, dan komt die, en anders niet... lijkt mij een heel pragmatische aanpak.
Je hebt twee handen. Een om te slaan en de ander om te vegen :p. Ik spreek niet voor het Noorden, maar tegen het Noorden. Anders had ik wel 'Wij in het Noorden' gezegd. Dus die hou je mond jouw mening telt niet mee want ik heb een andere mening reactie van je, is hier ongepast.
De kernsymptomen van narcisme zijn; ‘een instabiele basis’, ‘jezelf opblazen’, ‘gebrek aan wederkerigheid’ en ‘afstoten’.
komt je dit bekend voor @mac ?
Blijf on-topic René.
"Hoogwaardig" en "busverbinding" zijn wederzijds exclusief.
Maar het is weer duidelijk hoe de vlag erbij hangt in het Haagse. Het noorden bestaat niet bij de geldverdelers.
Hoe kortzichtig zijn wij toch in Nederland. Nooit enige visie voor de toekomst. Als voorbeeld een nieuwe ENKELSPORIGE brug over het van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn! Hoe bedenk je het! En nu weer dat getreuzel over een spoorlijn, die er al tien jaar had moeten liggen! Alsof een bus notabene een trein of een tram kan vervangen. Kijken wij dan helemaal nooit naar het buitenland? Frankrijk, elke stad een tram, China, 3000km spoor in één jaar, Overal hoge snelheidstreinen. In Nederland (schatrijk) NIETS! Alleen die hopeloze bussen. ECHT GEEN alternatief hoor!
Zowel de SAKSENLIJN als de LELYLIJN direct aanleggen. D'66 heeft ook de tram in de stad Groningen de nek al omgedraaid. Leuke partij.
Ik wil helemaal geen snelle verbinding naar het westen. Straks ontdekken ze dat het hier beter is dan daar.
Een bus heeft geen toegevoegde waarde om het Noorden met de Randstad te verbinden. De OV verbindingen met de Randstad laten ten opzichte van de rest van Nederland fors te wensen over. Ter illustratie. Amsterdam - Eindhoven bedraagt 121 km met een reistijd per trein van 1.15 minuten. Leeuwarden kent een reisafstand over de weg van 138 km naar Amsterdam en per OV een reistijd van 2.15 uur. Probeer dit maar eens uit te leggen. 17 kilometer verschil en een uur langer onderweg per OV.
Tsja, staatssecretarissen willen hun carrière nog wel eens vervolgen als buschauffeur, dus logisch dat ze voor een busverbinding kiest.
Het getuigt jammergenoeg niet van visie voor Nederland of goede wil richting het noorden
Ik onderschrijf de reactie van O. Kars en anderen: Het Noorden telt niet mee!!
Die trein (lelylijn) is juist voor een snellere en comfortabele rechtstreekse verbinding van Het Noorden met de randstad+ station Emmeloord/Drachten!
Bij een bus vervalt dit alles! Want dan moet je overstappen in Lelystad om per bus naar het Noorden te gaan?
Dat doet niemand uiteraard. Dan gewoon verder per trein via Zwolle/Meppel❗️