Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone.
Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Naast de onhaalbaarheid van een station in Hoogkerk binnen de gestelde investering van 10 miljoen euro, speelt ook de ontwikkeling van het Suikerfabriekterrein een rol in het besluit. De gemeente zet sterk in op de ontwikkeling van de ‘Next City’, een station in deze nieuwe wijk kan volgens de gemeente dienst doen voor zowel de bewoners van Hoogkerk, Vinkhuizen als het Suikerunieterrein. Naar een station op deze plek wordt nu een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.
Met het overhevelen van deze middelen hoopt de gemeente het tekort op het projectbudget voor Groningen Spoorzone aan te vullen. Eind mei sprak gedeputeerde Fleur Gräper nog van een tekort van 26 miljoen euro op het project.
Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…
De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…
Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…
De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)
“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…
Op de Hogelandsterweg (N997) bij Delfzijl vond dinsdagavond een ernstig verkeersongeval plaats waarbij twee auto’s…
Bekijk reacties
OOGTV
"Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone."
Pardon?
Volgens mij gaat de Gemeenteraad over dergelijke besluiten en dergelijke gelden!
Mevrouw Kiki
Wat is dat voor onzin over dat financieel haalbaar zijn? Kap daar nou eens mee en leg daar een station neer, stel ouwehoeren.
Kars prestigeproject en gaan voor bij dit college.
vanwege eisen van ProRail? Dat is wel een heel zwakke smoes, zeg.
Dan ben ik wel eens benieuwd wat die eisen zijn, een station mag niet binnen 1500m van een suikerbiet liggen?
alles wat je nodig hebt is een overdekte stoep op 1,5m. Zonnepanelen er op, loempiakraampje en klaar.
Straks komen ze nog op het onzalige idee om het voormalig suikerunie terrein om te toveren tot een groot OV transferium. Next City, hoe komen ze er op.