Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone.
Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Naast de onhaalbaarheid van een station in Hoogkerk binnen de gestelde investering van 10 miljoen euro, speelt ook de ontwikkeling van het Suikerfabriekterrein een rol in het besluit. De gemeente zet sterk in op de ontwikkeling van de ‘Next City’, een station in deze nieuwe wijk kan volgens de gemeente dienst doen voor zowel de bewoners van Hoogkerk, Vinkhuizen als het Suikerunieterrein. Naar een station op deze plek wordt nu een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.
Met het overhevelen van deze middelen hoopt de gemeente het tekort op het projectbudget voor Groningen Spoorzone aan te vullen. Eind mei sprak gedeputeerde Fleur Gräper nog van een tekort van 26 miljoen euro op het project.
In het journalistieke onderzoeksprogramma Argos (VPRO) wordt zondagavond aandacht besteed aan de overlast die veroorzaakt…
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Bekijk reacties
OOGTV
"Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone."
Pardon?
Volgens mij gaat de Gemeenteraad over dergelijke besluiten en dergelijke gelden!
Mevrouw Kiki
Wat is dat voor onzin over dat financieel haalbaar zijn? Kap daar nou eens mee en leg daar een station neer, stel ouwehoeren.
Kars prestigeproject en gaan voor bij dit college.
vanwege eisen van ProRail? Dat is wel een heel zwakke smoes, zeg.
Dan ben ik wel eens benieuwd wat die eisen zijn, een station mag niet binnen 1500m van een suikerbiet liggen?
alles wat je nodig hebt is een overdekte stoep op 1,5m. Zonnepanelen er op, loempiakraampje en klaar.
Straks komen ze nog op het onzalige idee om het voormalig suikerunie terrein om te toveren tot een groot OV transferium. Next City, hoe komen ze er op.