Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone.
Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Naast de onhaalbaarheid van een station in Hoogkerk binnen de gestelde investering van 10 miljoen euro, speelt ook de ontwikkeling van het Suikerfabriekterrein een rol in het besluit. De gemeente zet sterk in op de ontwikkeling van de ‘Next City’, een station in deze nieuwe wijk kan volgens de gemeente dienst doen voor zowel de bewoners van Hoogkerk, Vinkhuizen als het Suikerunieterrein. Naar een station op deze plek wordt nu een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.
Met het overhevelen van deze middelen hoopt de gemeente het tekort op het projectbudget voor Groningen Spoorzone aan te vullen. Eind mei sprak gedeputeerde Fleur Gräper nog van een tekort van 26 miljoen euro op het project.
Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…
Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Bekijk reacties
OOGTV
"Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone."
Pardon?
Volgens mij gaat de Gemeenteraad over dergelijke besluiten en dergelijke gelden!
Mevrouw Kiki
Wat is dat voor onzin over dat financieel haalbaar zijn? Kap daar nou eens mee en leg daar een station neer, stel ouwehoeren.
Kars prestigeproject en gaan voor bij dit college.
vanwege eisen van ProRail? Dat is wel een heel zwakke smoes, zeg.
Dan ben ik wel eens benieuwd wat die eisen zijn, een station mag niet binnen 1500m van een suikerbiet liggen?
alles wat je nodig hebt is een overdekte stoep op 1,5m. Zonnepanelen er op, loempiakraampje en klaar.
Straks komen ze nog op het onzalige idee om het voormalig suikerunie terrein om te toveren tot een groot OV transferium. Next City, hoe komen ze er op.