Het rondvaartbedrijf Kool uit Groningen gaat een nieuwe, open rondvaartboot bouwen die 25 procent minder CO2 uitstoot.
De provincie ondersteunt het project met een subsidie van 33 duizend euro voor het ontwikkelen van de schone motor..
Het hybride aangedreven schip kan traploos schakelen tussen een elektrische motor en een verbrandingsmotor. Het bedrijf verwacht meer omzet en twee nieuwe banen te realiseren.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Als rondvaartboot kun je nu toch wel gewoon volledig elektrisch gaan varen, na iedere trip aan de snellader en opnieuw aan de vaart. Er zijn zoveel hybride rondvaartboten in de vaart genomen de afgelopen paar jaar, dat ik mij afvraag waarom daar nu nog telkens subsidie voor gegeven wordt. Dit is nu toch wel uitontwikkeld?
Waarom hybride? In Amsterdam moet vanaf volgend jaar alles volledig electrisch zijn en er vaart al een volledig elektrische boot sinds 2014. Hang een zonnepanelendak boven de aanlegsteiger en je kunt nog je eigen stroom opwekken ook.
Varen op (groene) waterstof zou hier een oplossing kunnen zijn. Hoge actieradius, geen tijd kwijt aan snelladen en 0 emissie. Heel nieuw is dat echt niet: https://www.ad.nl/rivierenland/nieuwe-rondvaartboot-in-de-biesbosch-gaat-op-waterstof-varen~ab9cb6a2/ Provinciale subsidie is dan beter besteed dan aan een aandrijflijn die (maar) 25% minder CO2-uitstoot heeft.