De provincie Overijssel gaat zich de komende vier jaar sterk maken voor de aanleg van een spoorlijn tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Deze opdracht werd donderdag toegevoegd aan het coalitieakkoord.
De Nedersaksenlijn was nog niet opgenomen in het coalitieprogramma van Overijssel, dat vorige week gepresenteerd werd. Het voorstel van de lokale fractie van GroenLinks, om het onderwerp alsnog aan het programma toe te voegen, werd breed gesteund door de andere partijen in de Provinciale Staten.
De betrokken Provincies Groningen, Drenthe en Overijssel zijn al bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar de Nedersaksenlijn. Deze zomer worden de uitkomsten van deze zogenaamde ‘quickscan’ verwacht. Ook de Provincie Groningen is enthousiast, de Provincie Drenthe heeft zijn bedenkingen over het plan en wil eerste het onderzoek afwachten.
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
Een heel goed plan! Zeker voor Emmen, dat daarmee verlost zou zijn van een doodlopende lijn.
Daarom onbegrijpelijk dat juist Drenthe twijfelt.
Uiteraard profiteert ook de rest van het Noorden, omdat er nu een tweede verbinding naar de
rest van Nederland ontstaat en ontlasting van de "flessenhals" Zwolle-Meppel,
Trouwens, wat willen ze allemaal uitrekenen?? Je moet er in geloven!
Vergelijken met het huidige aantal buspassagiers (gaan ze zeker doen!) is onzin, een trein trekt sowieso
veel meer passagiers. In een "hobbelbus" ga je pas zitten als er echt niets anders is!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is een geweldige opkikker voor het hele gebied. Ook voor minder ongelukken bij Bathmen langs de A10.
Martin, in Drenthe zou het enige stuk nieuw spoor moeten komen, tussen Emmen en Ter Apel, of over de oude bedding tussen Emmen - Gasselternijveen - Stadskanaal. De rest van de sporen liggen er al.
Den Haag gaat niet meebetalen. Ik hoop dus dat de drie provinciën eruit komen.
"Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. In Almelo is altijd wat te doen."