Rijkswaterstaat maakt het herstel van de Paddepoelsterbrug onnodig ingewikkeld. Dat zegt raadslid Tom Rustebiel van D66 naar aanleiding van het nieuws dat er een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug gaat komen.
Vorig jaar september werd de brug aangevaren waarna er niet meer gebruik kan worden gemaakt van de verbinding. “Het idee is dat er nu een negen meter hoge brug gaat komen”, vertelt Stephan Bauman van het actiecomité Paddepoelsterbrug Terug. “Daar zijn wij niet blij mee. Wij zien het terugplaatsen van de oude brug als de beste tijdelijke oplossing. Daarna moet vanuit die positie nagedacht worden over een definitieve oplossing.”
D66 heeft datzelfde standpunt. “Rijkswaterstaat maakt het onnodig ingewikkeld door ineens te gaan eisen dat deze brug negen meter hoog moet zijn. Dat vinden wij heel gek. Als je kijkt naar de onlangs aangelegde tafelbrug bij Aduard, die is vijf meter hoog. En de brug bij Dorkwerd heeft een zelfde hoogte. Het enige verschil is dat deze bruggen omhoog kunnen, maar dat kon met de oude Paddepoelsterbrug ook. Sterker nog, als die brug open stond konden er bij wijze van spreke qua hoogte complete cruiseschepen door heen.”
De koude en mistige zaterdag wordt gevolgd door een iets minder mistroostige zondag. Oudejaarsavond lijkt…
Een bestelbus heeft zaterdag aan het eind van de middag vlam gevat bij een tankstation…
Het NK Allround en Sprint in Heerenveen lijkt dit weekend bij de mannen een Gronings…
Het nummer ‘Teamleider' van de Groningse punkband Taxitaxi is verkozen tot het Beste Nummer van…
Haast iedere makelaar is actief op Funda of sociale media met foto's of filmpjes, maar…
De Groninger schaatser Chris Huizinga staat na de eerste dag van het NK Allround in…
Bekijk reacties
De oude Paddepoelsterbrug kon niet omhoog, die draaide opzij. Alleen de laatste opening ging ie om hoog, maar dat kwam door de hulp van een schip:p De brug stond sowieso op de nominatie om vervangen te worden omdat er geen twee schepen gelijktijdig kunnen passeren, wat een eis is voor de vaarweg. Daarvoor zou er een nieuwe draaibrug komen die naar het midden van het kanaal draait, zodat aan beide kanten een schip kan passeren. Waarom die uit het zicht is verdwenen weet ik niet. Wel is het zo dat daar ook schepen tegenaan kunnen varen en dan gaat ie ook stuk. Met een hoge brug heb je dat probleem niet want de schepen zijn niet hoger dan 9 meter. Het nadeel voor fietsers en voetgangers is dat ze even in de benen moeten, maar het heeft ook een voordeel want je hoeft nooit meer te wachten. Bovendien heb je vanaf een hoge brug mooi uitzicht over het gebied. Voor Pieterpadwandelaars is dat natuurlijk veel leuker. Ik maak me ook een beetje zorgen over het gevoel voor proportie van Rustebiel. Cruiseschepen zijn 50+ meter breed (het breedste is 66meter) dat past niet eens in het kanaal, laat staan door een brugopening.
Als alles te hoog of nog hoger moet , rest enkel nog een tunnel.
vanaf die brug van 9 meter kun je mooi zwaaien naar de rws-ers in hun ivoren toren.
Rustebiel zou zich wellicht eerst eens goed in de materie mbt scheepvaart in kunnen gaan lezen en zich laten informeren door ter zake deskundigen, alvorens hij puur en alleen om partij politieke redenen zulke uitlatingen doet.
Of je doet het in een keer goed, of je laat herbouw van een brug op deze plek achterwege en gaat de nog aanwezige brughoofden slopen om hierna doorvaart over de volle breedte mogelijk te gaan maken