Categorieën: Nieuws

Andere bouwmethode verdiepte zuidelijke ring na nieuw onderzoek

De aanleg van de verdiepte zuidelijke ringweg wordt duurder en gaat langer duren. Dat komt omdat de Combinatie Herepoort de tunnel anders moet gaan bouwen na een “second opinion” van Deltares.

Deltares is een instituut dat water en ondergrond onderzoekt. Deltares adviseerde onlangs om een betonnen ondergrond tussen de damwanden te storten om te voorkomen dat het grondwater te ver stijgt.

Combinatie Herepoort wilde het water steeds wegpompen. Volgens het onderzoeksbureau is de kans op lekkende damwanden en een te weke ondergrond, met gevaar op verzakkingen dan te groot. Huizen zouden ook gevaar kunnen lopen.

De meeste risico’s waren volgens Deltares vooral te verwachten bij het oostelijke deel van het tracé bij de Oosterpoortwijk, als de Combinatie Herepoort met de oorspronkelijk geplande bouw was begonnen. Hoe hoog de extra kosten en de extra bouwtijd zijn, is nog onbekend.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Daar is ie dan... de traditionele tegenvaller in de zomer. En wie gaat dit betalen ? De risico's voor de gemeente Groningen zijn al langer (te) onduidelijk.

  • De betonvloer van de tunnel is geen 1100 m1 maar 1575 m1 lang omdat eis van het hoogheemraadschap de muren rondom moeten NAP + 2.00 m zijn.Waterstand in de kanalen staat op NAP + 0.53 m

  • Dat het langer gaat duren daar is nog niks over gezegd. Volgens de projectorganisatie kan dit binnen het budget worden opgelost. Allemaal te lezen op RTVnoord.

  • Tijdens een aanbestedingsprocedure moet ook NOOIT naar de goedkoopste aanbieder worden gekeken. Ook de expertise welke een aanbieder meebrengt met dit soort megaprojecten, is in alle opzichten belangrijk. Goedkoop = in dit geval duurkoop .

  • @Sjoerd, maar dat is helemaal niet zo.
    Uit de pers (DVHN): 'Welke argumenten precies een rol hebben gespeeld bij de voorlopige gunning, heeft Rijkswaterstaat niet gemeld. Volgens de bekendmaking is de aanbesteding niet alleen beoordeeld op prijs, maar ook op kwaliteit.'
    De gegadigden moesten een vormgevingsplan indienen en konden daarnaast extra scoren op het voorkomen van verkeershinder, meer duurzaamheid en maatregelen om de risico's van het project te beperken', aldus Rijkswaterstaat.

Recente berichten

Geen opvolger voor een Sphinx zoals Yoda? ‘Hij heeft echt nergens last van!’

“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…

21 minuten geleden

Stadjer (22) raakt zwaargewond bij verkeersongeval bij Delfzijl

Op de Hogelandsterweg (N997) bij Delfzijl vond dinsdagavond een ernstig verkeersongeval plaats waarbij twee auto’s…

36 minuten geleden

Bewegen is Goud wil nieuwe sporthal in Groningen Zuid

De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…

4 uur geleden

Dinsdag droog en zonnig, later deze week kans op nevel en mist

Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…

12 uur geleden

Noor Groningen uitgeroepen tot beste restaurant in Groningen

Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…

12 uur geleden

Stadjer veroordeeld voor stalking en het ongevraagd delen van naaktfoto’s

Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…

14 uur geleden