Bij een ongeluk in de nacht van donderdag op vrijdag is een containerschip op de Oosterhamrikbrug geknald. Dat meldt Martin Nuver van de incidentenwebsite 112groningen.nl.
Het ongeluk gebeurde rond 02.55 uur. “Het gaat om containerschip Prisa”, vertelt Nuver. “Vermoedelijk als gevolg van een te hoge lading knalde het schip op de Oosterhamrikbrug, een brug over het Van Starkenborghkanaal die enkel door taxi’s en bussen van Qbuzz gebruikt wordt. Bij de botsing heeft een container het dak van de stuurhut plat gedrukt. Wonder boven wonder is niemand gewond geraakt. Het verhaal gaat hier dat de bemanning lag te slapen en dat de kapitein tijdig weg kon komen.”
Als gevolg van het ongeluk is de busbaan voor het verkeer gesloten en is ook het Van Starkenborghkanaal voor het scheepvaartverkeer gestremd. “De brug zal door Rijkswaterstaat geïnspecteerd moeten worden en ik vermoed dat er daarnaast een onderzoek op gang komt naar de oorzaak van het ongeluk.”
Qbuzz laat weten dat de haltes van de lijnen 3, 4, 61, 65, 85 op de busbaan vervallen. De vervoerder werkt aan een omleidingsroute. Reizigers moeten rekening houden met vertragingen.
De Partij voor de Arbeid (PvdA) heeft een 'tienpuntenplan' opgesteld om te investeren in het…
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
Bekijk reacties
Goh, schip ramt brug.
Gebeurt hier anders nóóit ;-)
Dat ding heet de busbaanbrug. Oosterhamrikbrug snapt toch geen hond! Ik vraag me af hoe die schipper dacht onder de fietsbruggen bij de Korreweg en de nog niet gesloopte brug bij Aduard door dacht te komen als ie de Busbaanbrug al niet haalt.... Toont wel aan dat deze brug ook vervangen dient te worden om toekomstige ellende te voorkomen.
Een binnenvaartschip met een kapitein (lol), dat noemt men in de binnenvaart een schipper. En daar zitten een heleboel te varen zonder de juiste papieren als de schipper zelf even onder zeil gaat.
Ach zo'n brug kun je toch ook best een jaartje buiten gebruik laten, net als de Paddepoelsterbrug en wie weet kun je hier ook volstaan met een pontje.
Leuke attractie voor de buspassagiers toch?
Doe . Ik vind je bewering ,dat er een heleboel schippers niet de juiste papieren hebben, zeer laakbaar,en voor jou niet bewijsbaar namelijk.
Normaliter kan een schip als de Prisma met een stockage van 3 hoog containers gewoon onder deze brug door. Dit schip onderhoud een regelmatige lijndienst tussen Westerbroek en de Maasvlakte,samen met de Nadorias ,de Sensor Liner en de Fides. En bij regelmaat komt daar ook nog de Stornoway bij. Ik denk eerder dat de fout bij RWS ligt,net zoals het bij de Paddepoelsterbrug ook te wijten was aan de RWS evenals bij de nieuwe brug bij Noordhorn/Zuidhorn ,waar het ook te wijten was aan de onkunde van RWS.Te hoge waterstand in het van Starkenborgkanaal kan een oorzaak zijn. Doe,als je eens weer reageerd,onderbouw het dan met bewijzen,want voor nu ben je een roeptoeter die ergens een belletje heeft horen rinkelen,maar nog steeds op zoek is,waar die klok hangt. Je bent een flapdrol dus. En verdiep je eens meer in de omstandigheden,en anders,hou je mond. Want je weet niks,maar dan ook helemaal niets van hoe het werkt in de beroepssector binnenvaart.
Spidermaxx, waar zie jij staan dat ik zeg dat schippers niet de juiste papieren hebben, ik heb het gewoon over het feit dat schippers meer dan vaak genoeg een dekknecht dan wel lichtmatroos even laat varen zonder de juiste papieren.
Overigens boeit het mij geen hol hoe een zoet water matroos er over denkt.
aanvulling: grote aantal ‘opmerkelijke’ aanvaringen op de vaarroute Lemmer-Delfzijl
Welgeteld 343 ongelukken, vier doden
Begin dit jaar meldde Rijkswaterstaat dat een reeks maatregelen wil nemen om het grote aantal ‘opmerkelijke’ aanvaringen op de vaarroute Lemmer-Delfzijl terug te dringen. Het Van Starkenborghkanaal maakt deel uit van die route.
Liefst 343 ongevallen deden zich hier in de periode 2006-2016 voor. Een kleine 250 bestaat uit botsingen van schepen op infrastructuur, bruggen en sluizen. De schade aan kunstwerken en remmingswerken loopt in de miljoenen euro’s. Bij botsingen zijn vier doden gevallen.
Vernieuwing van bruggen, beter verkeersmanagement (bediening, communicatie, verkeerstekens) en gedragsverandering van schippers (beroeps en recreatief) moeten de veiligheid vergroten.
Botsing vaak schuld schipper
Van slechts 149 van de 343 aanvaringen is de oorzaak bekend. Het gros daarvan ligt binnen de invloedssfeer van de schippers: stuurfouten, onoplettendheid of technische mankementen. Een klein deel komt voor rekening van Rijkswaterstaat.
Van 194 incidenten is geen oorzaak bekend omdat er geen feitenregistratie heeft plaatsgevonden.
Wie moet er hier verdiepen?
@ spidermaxx; Niet de juiste papieren, komt dat nog voor? Hoe men aan de papieren komt is meer de actuele vraag in deze !? Op een groot aantal tank en cruiseschepen varen mensen waarvan men zich kan afvragen HOE die aan die papieren zijn geraakt, op korte tijd zijn er 2 spitsen gekelderd door een tanker (Dordtse Kil en Antwerpen), er vaart een tanker door de stuw van Grave. Op 1 April vaart voor Terneuzen een cruiseschip tegen een zeeboot(je), no geen 2 maanden later keldert dezelfde `kapitein`een rondvaartboot in Boedapest! Dit zijn nog maar enkele voorbeelden die WEL het nieuws haalden! Is het normaal dat een tankschip van 135 X 16 slechts 3 man varen, waarvan slechts 1 werkelijk kan/ mag varen en de 2 anderen zijn geschikt voor het laden en lossen? En die hield zich precies aan de wettelijke vaartijden :-) ! De controlerende instanties weten van niets???
@ Doe; U maakt een opsomming van de schuldvraag! Heeft u ook de oorzaak kunnen vinden van de ongevallen in Zaandam en Ramspol (Den Uylbrug dodelijk ongeluk, Ramspol ook een dodelijk ongeluk), RWS had/ heeft dat in onderzoek, bij mij is nog geen resultaat bekend! ( keurt ook hier de slager zijn eigen vlees?) Er zijn vele voorbeelden te noemen van ellende met de afstandbediening,maar ook hier zal RWS niet (gauw) zijn fouten toegeven! In noord Holland laat men de bediening over aan Trigion, een beveiligingsbedrijf, iets wat ook zeer bevorderend voor de veiligheid blijkt te zijn! Tot slot, men kan van die 149 gevallen van de schuldige schippers ook nog ?? In welles/ nietes gevallen trekt de schipper aan het kortste eindje, brugwachters en sluismeesters zijn ambtenaren én die zijn dus beëdigt!
@Fred, ik heb het slechts over de Lemmer-Delfzijl route en ik mis de 194 incidenten zonder feiten registratie waarbij de schipper gewoon doorvaart in uw reactie.
Bekijk de rapporten maar eens hoe vaak een schipper het varen overlaat aan iemand die niet bevoegd is, hoeveel ongelukken zijn er al gebeurt waarbij de schipper de schuld op zich neemt i.d.p. van de daadwerkelijke onbevoegde veroorzaker.
Overigens moet de eerste schipper nog opstaan die direct schuld bekent.