Het vervangen van de kenmerkende gele stenen in de binnenstad van Groningen is de eerste klus van deze omvang die geheel emissievrij wordt uitgevoerd. Bij de werkzaamheden, welke afgelopen maandag begonnen zijn, stoten zowel het gereedschap als de machines geen CO2 uit.
Alle apparaten die gebruikt worden zijn elektrisch en worden ’s nachts in het depot met groene stroom opgeladen. Daarnaast rijdt de vrachtwagen op HVO brandstof. Naast duurzaamheid is het toepassen van ‘Social Return’ een voorwaarde in het Groningse aanbestedingsbeleid. Daarvoor worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingehuurd voor de werkzaamheden.
Het totale gebied van circa 90.000 m2 gele stenen wordt de komende 5 jaar vervangen door een steen die getest is op betere stroefheid. De geraamde uitvoeringskosten zijn circa €1.500.000,-
Cartago, een inmiddels bijna twintig jaar lopend project om duizenden oorkonden uit Drenthe en Groningen…
Niks is zo vreemd als in het ziekenhuis moeten slapen als kind. En vooral nu…
Het kabinet is akkoord om volgend jaar zero-emissiezones voor vervuilende bestel- en vrachtwagens in te…
Het Sinterklaas- en kerstfeest staan alweer bijna voor deur. Daarom werd er donderdagmiddag een speelgoedruilactie…
Treinreizigers tussen Groningen en Eemshaven moeten vrijdagmiddag rekening houden met vertragingen. (meer…)
De Groninger schaatser Jenning de Boo is vrijdagochtend op de wereldbekerwedstrijden in het Japanse Nagano…
Bekijk reacties
Wat zijn we als college in deze gemeente toch sociaal wenselijk bezig geen CO2 uitstoot, tjonge, jonge. Als je weet dat een gemiddeld mens 11.500 kg CO2 per jaar uitstoot, ga je pas echt de CO2 uitstoot verminderen door het aantal aanmeldingen van studenten de komende jaren met een 20.000 te verminderen. Pas dan doe je werkelijk iets aan het verminderen van de uitstoot van CO2 in deze gemeente.
Dit is besparen voor de goedgelovigen en heeft niets met de realiteit van doen.
Ik ben wel eens benieuwd wat nou de meerkosten zijn om alles met elektrische voertuigen en apparatuur uit te voeren.
Want het is natuurlijk een sprookje dat het allemaal emissievrij gaat: die emissie word gewoon in een ander sprookjesbos uitgestoten.
En middenweg, je klinkt als een kapotte plaat met je studenten: hoeveel CO2 komt er van jouw pc die alleen maar hetzelfde "weg-met-studenten" liedje herhaalt? :)
Onvermijdelijk zijn er weer betweters die ieder initiatief de grond in boren. Zo lang je nog in een vervuilende maatschappij leeft is het onmogelijk om dingen volledig klimaatneutraal uit te voeren. Maar als je niet werkt naar een klimaatneutrale toekomst omdat je je daarmee ook CO2 veroorzaakt ben je gewoon erg kortzichtig bezig.
Zoals even wat meer onderzoek doen, voordat je een hele binnenstad volgooit met gladde bestrating, bedoel je?
dit is geen CO2 neutrale oplossing die de planeet binnen twee weken van de apocalyps redt, dit is gewoon een modegril, bedoeld om CO2-arme zieltjes te winnen.
Prachtig plan, geweldig dat een ondernemer zijn nek uitsteekt en dat dit gehonoreerd wordt. Uiteindelijk is het volledig electrisch gaan het eindplaatje voor ons allemaal.
Di is een typisch koploperproject.
Een paar zuurpruimen weet ook zi’n project welvweer te overgieten met azijn.
Het is hier niet de ondernemer welke zijn nek uitsteekt, maar gedwongen werd door deze gemeente om zo in te mogen schrijven voor deze opdracht. De meerkosten om volledig elektrisch te gaan werken gaat deze aannemer echt niet voor zijn rekening nemen, die mag de inwoner uit deze gemeente gaan betalen.
Helemaal elektrisch gaan zal het nooit kunnen gaan worden, dan moet je hier in Nederland eerst een keer zoveel energie gaan produceren. Waterstof zal een groot deel voor alles wat gemotoriseerd is als brandstof gaan dienen.
Emissievrij bestaat niet. Maar afgezien daarvan:
wat is dat toch met die rare reclame-uitingen van overheden als het om CO2 gaat? Altijd met een reductie die totaal geen zoden aan de dijk zet.
Als je de binnenstad schoner wilt kunt je beter auto's binnen de diepenring verbieden. En de aanwezige bomen laten staan. Vervoer naar winkels vanaf een overslagplaats met kleine elektrische wagens is ook een goed plan. Diezelfde wagens zet je dan later op de dag in voor het thuisbezorgen van goederen.
Het doet me denken aan een overstromend bad waarbij je niet de kraan dichtdraait maar triomfantelijk roept dat je een kopje water hebt gedronken om de overlast te beperken.