De Gemeente Groningen neemt de brandbrief die vakbond FNV stuurde over de huishoudelijke hulp in de thuiszorg serieus. Dat laat de woordvoering weten in een schriftelijke reactie.
“Ook wij hebben de brandbrief van de FNV ontvangen en gelezen”, laat de woordvoering weten, “Hieruit valt op te maken dat er mensen zijn die ongerust zijn en zich misschien zorgen maken. Wij willen aangeven dat wij zorgvuldig te werk gaan en dat wij naast de mensen staan. De insteek is om de zorg meer op maat aan te bieden.”
De gemeente wil daarom contact zoeken met de mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben: “Hiervoor worden er in het najaar gesprekken aan de keukentafel gevoerd bij de mensen thuis. De gesprekken stellen ons in staat om gezamenlijk met de inwoner te kijken wat de beste manier is om te voorzien in de ondersteuningsbehoefte. Met de maatwerkvoorziening kunnen wij de huishoudelijke ondersteuning dan beter laten aansluiten bij de behoefte van kwetsbare inwoners.”
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Bekijk reacties
n 2015 besluit de Gemeente Groningen het WMO-beleid aan te passen. Iedereen krijgt standaard 2,5 uur huishoudelijke hulp zonder te kijken naar de persoonlijke situatie van de inwoners. Dat mag niet, oordeelt de rechter, want hulp is een maatwerkvoorziening. Maar de gemeente houdt vol dat ze niks verkeerd doen.
Luister en huiver ..
https://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/453861-misstanden-in-de-maatschappelijke-ondersteuning-korting-op-huishoudelijke-hulp-in-groningen
Laat de gemeente maar eerst eens goed na dit raport kijken en dit gaan toepassen. Dan kan er eindelijk eens goed hulp geboden worden. De gemeente is al jaren bekent met deze problematiek en doet er niet mee, aan of tegen.
https://www.mee.nl/publicaties/beperkingen-en-clientondersteuning/mee-trend-en-signaleringsrapportage-2019
Nog geen maand geleden zei wethouder Jongman met uitgestreken smoelwerk dat het hier echt niet om een bezuiniging gaat. Maar om maatwerk. Maatwerk met 8,5 ton minder budget! Blijkt opnieuw dat je als politicus-bestuurder vooral een beroepsmatige leugenaar bent. Maar hé, gooi maar nog wel tientallen miljoenen extra in het warmtenet. En over 10 jaar zal blijken dat deze warmte-technologie nog zo in de kinderschoenen stond, dat men miljoenen had kunnen besparen door te wachten. Maar GroenLinks wil zo graag dat Groningen hiermee voorop loopt, dus dat mag wel wat extra kosten.
Vele inwoners met een wmo voorziening hebben in 2015 al aan de keukentafel gemerkt hoe onbetrouwbaar deze gemeente is. Veel mensen met een wmo voorziening hebben maandenlang zonder hulp gezeten toen TSN failliet ging. Veel mensen hebben, dankzij o.a de FNV hun uren weer terug die in 2015/2016 door de gemeente, zonder het wettelijke verplichte onderzoek zijn afgepakt.
En net als de rust een beetje is weergekeerd eist de gemeente opnieuw toegang tot de woning, kennelijk is iedereen verplicht de deur wagenwijd open te zetten op elk moment dat de gemeente toegang eist.
Wat een ongelofelijke aso gemeente ben je als je wel geld hebt om (opnieuw) al die ambtenaren/wmo consulenten met een bezuiniging opdracht op pad te sturen, maar al jaren geen geld om een fatsoenlijk zorg beleid te maken.
En ondertussen met een gladgestreken smoel beweren dat men maatwerk gaat leveren terwijl tegelijk bezuinigingen worden doorgevoerd.