Qbuzz laat straks twintig waterstofbussen rijden in Groningen en Drenthe. Daarnaast komt er een tankstation voor deze bussen aan de Peizerweg in de stad.
Shell gaat waterstof voor de bussen regelen en het Belgische Van Hool levert alle bussen. De bussen moeten eind volgend jaar klaar zijn.
De bussen kunnen 350 a 400 kilometer rijden voordat ze weer bijgetankt moeten worden. Tijdens de rit wordt waterstof omgezet in elektriciteit.
Volgens het OV bureau zijn de nieuwe bussen nog steeds duurder dan dieselexemplaren. Het rijk en de provincies Groningen en Drenthe dragen daarom bij aan de milieuvriendelijke waterstofbus.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Het begin is er in ieder geval, nu hetzelfde voor vrachtwagen en bestelwagens als vervanger van diesel op grote(re) schaal toe gaan passen, om dit naderhand ook als brandstof voor vaartuigen te gaan gebruiken. Waar het om verwarmen gaat kan dit vanzelfsprekend ook een nuttige vervanger voor aardgas gaan worden. De techniek is er al, Shell experimenteert hier in Duitsland al enkele decennia mee, waardoor er daar al meer dan 100 tankstations zijn
Waterstof wordt op het moment nog veelal uit aardgas gewonnen, waarbij ook co2 vrij komt (noemen ze grijze waterstof). Die c02 kun je opslaan (blauwe waterstof), maar dat maakt het weer duurder. Voor elektrolyse uit hernieuwbare bronnen (groene waterstof) is er nog niet voldoende capaciteit en dat is nog duurder. Mogen we ook weten wat voor waterstof er bij Shell afgenomen wordt. Als het grijze waterstof is, kun je net zo goed bussen op gas laten rijden.
Shell gaat de waterstof leveren, u weet wel die olieramp veroorzakers in de binnenlanden van o.m. Nigeria en het leegtrekken van de gasvelden in Groningen, juist ja die Shell!
Groningers met principes tanken niet bij de Shell.
@Marc, op je vraag 'Mogen we ook weten wat voor waterstof er bij Shell afgenomen wordt...' is het antwoord: Jazeker, het gaat om zogeheten groene waterstof. Groen wil zeggen dat deze waterstof wordt geproduceerd met duurzaam opgewekte stroom.
@Laura, dat zeggen ze bij Shell, maar dat is helemaal niet zeker. De nieuwe Shell Rheinland-raffinaderij gaat pas in 2020 begingen met proef draaien en dat zal tijdens het proef draaien niet groen zijn. In Nederland produceert Shell geen groen waterstof. Mocht het proefdraaien slagen dan pas gaan ze in een nieuw te bouwen raffinaderij de productie vertienvoudigen, ook dat zal in Duitsland worden gebouwd.
Dus waar gaat Shell dan die groene waterstof vandaan halen, wel nergens. De besproken bussen zullen eerst op grijze Shell waterstof draaien.
Wel humor om een plaatje van een volledig elektrische bus bij dit artikel te zetten..
:-)
Zonder van de energie om eerst waterstof te maken en die weer om te zetten in elektriciteit.
Rendement: 25% i.p.v. 75% bij een volledig elektrische bus als op het plaatje.
En actieradius? Bij haltes met een wat langere stop oplaadpunten maken waar de bus met een pantograaf kan 'tanken'. Kun je continu blijven rijden....