Diverse werkzaamheden aan het spoor worden vanaf woensdag in Groningen en Haren uitgevoerd. Daardoor rijden er acht dagen geen treinen naar Assen, Veendam, en het Duitse Weener. Er worden bussen ingezet.
De grootste klus is het plaatsen van de Helperzoomtunnel. Die zou vorig jaar mei al ingeschoven worden, maar dat mislukte. “De grond reageerde anders dan verwacht”, was de redenatie. Er zijn nieuwe en betere berekeningen gemaakt en Combinatie Herepoort verwacht de klus nu wel te klaren. De Helperzoom wordt vanwege de werkzaamheden deels afgesloten.
Europapark
In de toekomst rijden de treinen vanuit Delfzijl, Roodeschool/Eemshaven en Leeuwarden door naar station Europapark. Daarvoor is een vierde spoor en een extra perron nodig. Hier was al rekening mee gehouden en deze week beginnen de voorbereidende werkzaamheden.
De Vork
Bij de Vork, dat is de splitsing van het spoor naar Assen/Zwolle en Veendam/Weener, wordt een nieuw opstelterrein aangelegd voor Arriva en NS treinen. Dat staat nu nog bij het hoofdstation, maar verdwijnt vanwege de nieuwe plannen in het stationsgebied, zoals een zuidingang voor het hoofdstation. Ook bij de Vork wordt in de treinloze periode hard gewerkt.
Haren
Hetzelfde geldt voor station Haren. Er worden liften geplaatst naar de tunnel onder het station en het stationsgebouwtje en de perrons worden gemoderniseerd. Zo komen er nieuwe bankjes.
Arriva laat bussen rijden langs alle stations naar Duitsland en Veendam. Daarnaast rijdt er een snelbus naar Winschoten die alleen stopt in Hoogezand Sappemeer.
De NS bussen naar Assen rijden niet langs de stations Europapark en Haren. De bussen stoppen bij het transferium lang de A28 bij Haren. Er rijden pendelbussen van en naar het station Haren. De reistijd kan tot 45 minuten extra oplopen. Een alternatief is om de reguliere busverbindingen tussen de diverse plaatsen te gebruiken.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Alleen voor de trein uit Leeuwarden wordt Europapark het eindstation, de treinen uit Roodeschool en Delfzijl rijden door naar Bad Nieuweschans/Weener en Veendam
Lekker rustig in Stad!
Nou ben ik geboren in het Ommeland, en dan schijn je een rustige volksaard te moeten hebben, doch ProRail Arriva en/of Connexion hoe is het nu met de planontwikkeling mbt het doortrekken van het spoor van Veendam eerst naar Stadskanaal ev?
Is er al een mooi koffieautomaat en kantoormeubilair uitgekozen en kan er nu eindelijk met een trajectontwerp een start worden gemaakt?
De kans dat het weer fout gaat is daar.
Onder de spoorrails moet 22.000 m3 zand weg gehaald worden.
Maar daar komen geen heipalen of buispalen.
Als de tunnel zakt dan heeft Groningen een groot probleem.
Dan geen treinen meer uit het oosten en niet uit het zuiden
Er is weer geen zekerheid ingebouwd.
Bezint eer ge begint.
Martini Stadjer ; Een vreemde zin :
Er rijden geen treinen van CS naar Veendam/Weener en geen treinen CS > Assen.
Willem, Het geld voor Veendam Stadskanaal is er nog niet.
Het spoor is geen eigendom meer van prorail maar van de Star.
Ga maar met de Star van Stadskanaal naar Veendam en terug.
Zodra het in Prorail s handen is mag er geen bus meer rijden tussen Stadskanaal naar Groningen
Dat was ook de eis bij Veendam Zuidbroek.
Bezint eer ge begint.