De raadsfractie van D66 wil dat het college de voorrang voor fietsers op de rotonde Hoendiep – Johan van Zwedenlaan tussen de stad en Hoogkerk behoudt.
De gemeenteraad stemde eerst in met het plan om de situatie te veranderen, waardoor auto’s voorrang krijgen. Volgens D66-raadslid Tom Rustebiel is er nu aanleiding om dat besluit te heroverwegen. “We hebben toen in één keer besloten om een kleine 30 knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid aan te pakken. Dit was er één van. Maar door de versnelde woningbouw in onder meer De Held, het Suikerfabriekterrein en bij het Westpark komen er in dit gebied minstens 10.000 inwoners bij. Een andere situatie dan toen en voor D66 reden om te kijken of we de fietsersvoorrang toch kunnen behouden.”
Het Wijkoverleg Vinkhuizen diende deze zomer met dezelfde argumentatie een bezwaar in. Het Wijkoverleg stelt ook dat deze route nog drukker gaat worden. “Nu al wordt er op het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan vaak te hard gereden. Het vervallen van de voorrang voor fietsers stimuleert de te hoge snelheid,” schrijft het Wijkoverleg. Zij stellen voor om de 50km-zone te vergroten door bijvoorbeeld de bebouwde kom van Groningen en Hoogkerk op elkaar aan te laten sluiten. “Dat is een interessant idee dat het onderzoeken waard is,” zegt Rustebiel. “Maar wat ons betreft moeten alle scenario’s om de fietsvoorrang te behouden opnieuw bekeken worden.”
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Cartago, een inmiddels bijna twintig jaar lopend project om duizenden oorkonden uit Drenthe en Groningen…
Niks is zo vreemd als in het ziekenhuis moeten slapen als kind. En vooral nu…
Het kabinet is akkoord om volgend jaar zero-emissiezones voor vervuilende bestel- en vrachtwagens in te…
Het Sinterklaas- en kerstfeest staan alweer bijna voor deur. Daarom werd er donderdagmiddag een speelgoedruilactie…
Bekijk reacties
Lijkt me sowieso aan te raden om al dit soort voorrangssituaties gelijk te maken in de hele stad, of misschien zelfs provincie. Als een verkeersdeelnemer weet waar 'ie aan toe is, kan 'ie ook beter anticiperen.