Een 52-jarige man uit Groningen is vrijdag op het station van Heerhugowaard aangehouden nadat hij een 58-jarige conducteur uit Utrecht had geslagen en gebeten, meldt Halstad Centraal.
‘De conducteur was bezig met de vertrekprocedure toen hij zag dat even verderop iemand de deuren openhield om een grote hoeveelheid spullen in de trein te zetten. Hij sprak de reiziger aan en droeg hem op de deuren los te laten. De man weigerde dit, dus liep de conducteur naar hem toe en vertelde hem nogmaals dat hij de deuren dicht moest laten gaan. Toen hij daarbij de hand van de reiziger van de deur weghaalde kreeg hij een vuistslag in het gezicht en werd in zijn borst gebeten.
De Groninger liep na de mishandeling weg en stapte aan boord van een andere trein. Inmiddels ingeschakelde agenten wisten hem in de trein aan te houden’, zo schrijft Halstad Centraal.
Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…
Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…
Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…
Jan Kooistra is namens OOG genomineerd als omroepvrijwilliger van het jaar. Deze verkiezing wordt jaarlijks…
Op 30 november komt er na 35 jaar via een slotbijeenkomst een officieel einde aan…
De Groninger rechtbank heeft de 44-jarige Alex M. veroordeeld tot ruim een jaar cel voor…
Bekijk reacties
De man komt ook uit Heerhugowaard.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190803_40465080/man-52-mishandelt-conducteur-op-station-heerhugowaard
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/man-opgepakt-voor-slaan-en-bijten-conducteur/
Passieve-agressiviteit lokt geweld uit. Beide zijn hartstikke fout, maar NS is uiteindelijk hiervoor verantwoordelijk omdat ze sinds een paar jaar rigide in hun regels geworden. Het was altijd, 'fluiten, instappen nu want deuren gaan dicht' en sinds een paar jaar is het 'fluiten, fikse boete als je nu probeert in te stappen', en dan is het helemaal geen wonder dat agressieve situaties ontstaan. Wat had de man moeten doen? Spul op het perron achterlaten, of spul in de trein zien wegrijden? Treurig dit.
De conducteur deed zijn werk. Alexander van Buren vind dat niet goed. Is je auto gestolen? Net goed want dan had je maar geen auto moeten hebben, dat lokt jaloezie uit. Word je aangerand? Net goed want dan had je maar een boerka moeten aantrekken zodat je geen lust opwekt.
@marc - nee, ik zei dat NS de situatie creëert met de nieuwe regels en rigiditeit daarin. Volgens het verhaal zit een deel van de eigendommen van de reiziger al in de trein, en een deel op het perron. Dat zie je als conducteur, en toch fluit je. Wat moet de man dan doen? Wat kan de conducteur dan doen? Een paar jaar geleden had de conducteur gefloten en geholpen met inladen, maar de NS en de vakbonden maken dat nu onmogelijk. En in plaats daarvan, zo lees ik, pakt de conducteur de hand van de man. Hoe kan het anders aflopen, dan boos worden?
'De NS en de vakbonden maken dit nu onmogelijk'
Het belang van de NS om treinen op tijd te laten rijden snap ik, maar de rol van de vakbonden in dit verhaal ontgaat me volledig.
Wat had de man anders kunnen doen dan stompen en bijten.....
Een trein is geen verhuiswagen.
@appie - Punctualiteit - op tijd wegrijden - is belangrijker geworden dan het vervoeren van mensen naar hun bestemming. Te laat vertrekken leidt tot boetes en personeel wordt hierop afgerekend. De vakbonden weten dit, maar in plaats van verzetten tegen deze trend, pleiten ze voor meer beveiliging en bevoegdheden voor conducteurs - dat escaleert alles alleen maar. Een conducteur moet niet aan mijn lijf komen, die kan desnoods de politie bellen.
Ik ben er van van overtuigd dat agressie in de trein met minstens 80% zou afnemen als ze de nieuwe fluit-regel terug zouden draaien, en als je je ov-chipkaart ook (zonder toeslag) ook in de trein kon gebruiken (zoals in andere landen). Dreigen met een boete omdat er iets misging met inchecken bijvoorbeeld, is geen goede houding. Neem de houding aan dat de meeste mensen geen oplichters zijn en graag hun bestemming willen halen, en laat de conducteurs die mensen helpen in plaats van als vijand zien. In plaats van kijken hoe alles gedeescaleerd en gefaciliteerd kan worden, schuilen de vakbonden achter 'de regels' en de conducteur staat dan aan de frontlinie in een zelf-gecreëere oorlog tussen NS en reizigers.
Ouders met meerdere kinderen en kinderwagens let op: Marc vindt dat als er tijdens het instappen gefloten wordt, je een deel van je familie moet achterlaten, en dat de conducteur je ook lichamelijk mag tegenhouden. Ook reizen met meerdere baggagestukken mag niet. Slecht ter been en er wordt gefloten: tough luck. Regels zijn regels!