19 jarige Bulgaars wonderkind Kalina Vladovska volgend jaar in NNO ‘Het muziekstuk is niet het belangrijkste, het is het idee erachter.’
Door Johan Kamphuis
Ze stroomde zes jaar later dan haar studiegenoten in bij de muziekschool. Komt uit Bulgarije, is 19 jaar, won dit jaar de eerste prijs tijdens het Prinses Christina Concours met haar optreden op het slagwerk en haar naam staat inmiddels al op een cd. Onlangs trad de studente tijdens het Peter de Grote festival in Groningen op met grote namen zoals the Youth Percussion Pool met Nata Tsvereli, Paul Komen, Tatiana Koleva en de slagwerkgroep van het Prins Claus Conservatorium. Kalina Vladovska lijkt een soort wonderkind.
Kalina is bezig met haar tweede studiejaar klassieke muziek aan het Prins Claus Conservatorium. Haar lach is aanstekelijk en de bescheidenheid ontwapenend. Hier in het conservatorium zit een jonge vrouw die weet wat ze wil. “Muziek is haar grote passie. Ze steekt direct van wal: ‘ Het muziekstuk is als een transmitter tussen de componist en mij. Het is een manier om de ideeën van de componist te delen, en dat is waarom het muziekstuk niet het meest belangrijke is, maar het idee erachter. Op het moment dat ik een nieuw muziekstuk krijg, probeer ik het idee van de componist te begrijpen. Zodra ik dat begrijp, begint de muziek tot mij te spreken en kan ik het eigen maken. Ik speel er wat mee, experimenteer, bestudeer het nog dieper totdat het een gedeelte van mijzelf wordt. Dit proces maakt me blij en ik hoop, met mijn optreden, dat ik dit gevoel kan delen met het publiek.
Vanuit mijn creativiteit wil ik iets toevoegen aan muziek. Daar wil ik me in ontwikkelen en dat vind ik een prachtige uitdaging.” Grote dromen heeft de Bulgaarse niet. “Ik kader niet alles in. De toekomst is open. Nu doe ik dit en probeer mee te bewegen met het leven en ik zie wel wat het me brengt.”
Bulgarije
Op haar achttiende maakte ze de overstap van haar vertrouwde thuisland Bulgarije naar Nederland. Die stap was voor haar niet zo groot omdat ze al mensen in ons land kende en er familieleden van haar woonden. Muziek zit in haar genen: “Ik ben al vanaf mijn derde jaar opgegroeid met muziek. Mijn eerste kennismaking was ballet. Dat vond ik leuk want ik kon mijn gevoel voor muziek kwijt in het dansen. Ik ben nooit meer uit de muziek gegaan en heb ook nog in een zanggroepje gezeten waar ik popsongs zong.”
Haar muzieklerares adviseert haar ouders om Kalina een opleiding te laten volgen in de muziek. Ze is er meer dan gemiddeld bedreven in en, ook niet onbelangrijk, ze vindt het leuk. Als ze op haar zeventiende de overstap via een Nederlandse muziekleraar naar ons land maakt, heeft ze haar debuut op televisie in haar thuisland al gemaakt en vanwege haar exceptionele talent sloeg de slagwerkster maar liefst zes jaren over van de muziekschool. “Ik stroomde pas in het zevende jaar in, maar mocht gewoon meedraaien in de klas. Een muziekschool is in Bulgarije anders dan hier in Nederland. In Bulgarije is muziek meer geïntegreerd in het schoolcurriculum.”
Prinses Christina Concours
De overstap naar het Prins Claus Conservatorium gaat de studente makkelijk af en maakt ook hier al snel furore. Ze kwalificeerde zich voor de finale van het Prinses Christina Concours en dat niet alleen: ze ging er met de eerste prijs vandoor, wat haar onder andere een optreden in een radioprogramma opleverde. De zenuwen waren tijdens de finale al een beetje weg: “De weg naar de finale toe was echt spannend. Ik wist niet precies wat het niveau hier was en wat ik kon verwachten. De finale halen was al een grote overwinning en daardoor had ik weinig last meer van zenuwen. Wat het natuurlijk niet minder geweldig maakt dat ik heb gewonnen!”
Martinikerk Groningen
Paaszondagochtend. De Martinikerk in Groningen stroomt vol. Organist Sietze de Vries bespeelt het even indrukwekkende als beroemde Martini-orgel. Tot zover geen verrassingen. Maar dan klinken er plotseling de even mysterieuze als feestelijke klanken van de trommels. Het is ontroerend mooi en bezorgt menigeen kippenvel op de armen. Ook hier maakt Kalina met haar optreden diepe indruk. “Sietze is een van mijn leraren en met hem heb ik al eens een Renaissance dans suite opgenomen voor zijn cd. Ik vind het orgel en het slagwerk een prachtige combinatie. En natuurlijk de mooie akoestiek in de kerk. Ja, het is de bedoeling om vaker met elkaar samen te werken in de toekomst. Daar kijk ik naar uit.”
De toekomst lacht haar toe. Ze gaat na de zomer voor een jaar stage lopen bij het Noord-Nederlands Orkest. “Ja, daar ben ik best een beetje trots op en ik heb daar super veel zin in.” Kalina wil componisten verstaan, hun boodschap begrijpen en iets van haar eigen creativiteit toevoegen aan de muziek. Iets toevoegen: dat is precies wat dit Bulgaarse wonderkind doet. Vraag het de vakjury van het Prinses Christina Concours of de kerkganger die erbij was op die mooie Paaszondagochtend in de Martinikerk.