Inschuiven Helperzoomtunnel succesvol afgerond na vertraging

Het inschuiven van de Helperzoomtunnel is zaterdagmorgen, met vertraging, begonnen. Rond het middaguur was het werk tot opluchting van alle betrokkenen afgerond.

De vertraging is ontstaan, omdat er vrijdagavond nog extra zand aangebracht moest worden om de ondergrond te verstevigen. Op die grond werd de glijbaanconstructie aangelegd waar de tunnelbak op komt te liggen.

Om negen uur is daadwerkelijk begonnen met het inschuiven van de tunnel onder het spoor door. Bert Kramer van de Combinatie Herepoort verwachte geen problemen meer en denkt dat de tunnel er aan het begin van de middag ligt. Het spannendste moment is als de tunnel van de glijbaan die er al lag naar het nieuwe deel gaat die net aangelegd is. Dat ging zonder problemen.

Foto: Ecco van Oosterhout

Tegen half tien was de tunnel al enkele meters verplaatst. Die moet in totaal veertig meter afleggen. Het inschuiven gebeurt met hydraulische persen. De klus is extra belangrijk voor de aannemer, omdat het in mei vorig jaar mislukte.

Het inschuiven gaat sneller dan verwacht. Vanmorgen werd gemeld dat de tunnel er om 15.00 uur zou liggen, maar Combinatie Herepoort zei om 10.30 uur dat dit om 12.30 uur al het geval is. Om 11.15 lag het grootste deel van de tunnel er al en was er nog acht tot tien meter te gaan. Om 11.40 uur was er nog vier meter te gaan. Tegen 12.00 uur werd de klus afgerond en kon er vuurwerk ontstoken worden. Zowel bij Combinatie Herepoort als de opdrachtgevers werd er met opluchting gereageerd.

“Het was een immense en spannende klus om deze tunnelbak van 6 miljoen kilo op z’n plek te schuiven. Alle betrokken hebben hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, ik ben blij en opgelucht dat het is gelukt” aldus Bert Kramer, omgevingsmanager van Combinatie Herepoort.

 

Foto: Ecco van Oosterhout
Foto Ecco van Oosterhout. Helperzoomtunnel ligt er bijna in.

Vanwege de werkzaamheden is het spoor in de richting van Assen en Winschoten tijdelijk verwijderd. Dat moet er donderdagmorgen weer liggen zodat er weer treinen kunnen rijden.

De Helperzoomtunnel moet in de toekomst de spoorwegovergang aan de Verlengde Lodewijkstraat vervangen tussen de Oosterpoortwijk en de Helperzoom. Daar komt ook een tunnel, maar die is alleen voor fietsers en voetgangers.

De tunnel ligt op zijn plek! En hoe ziet dat verschuiven er uit? Zo dus: