De Paddepoelsterbrug komt in haar huidige vorm niet terug en de negen meter hoge fietsbrug die er voor in de plaats komt kan vanaf 2021 gebruikt worden. Dat blijkt uit een brief van Rijkswaterstaat die in handen is van OOG Tv. Buurtbewoners reageren sceptisch: “van uitstel komt afstel”.
“Ik ben van mening dat ik met het herstellen van de verbinding over het Van Starkenborghkanaal met een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug en mogelijk een fietsvoetpont, een deel van uw ongemak verminder. Ik besef me dat deze situatie niet gelijk is aan de oorspronkelijke situatie. Echter, ik denk dat rekening houdend met alle belangen van zowel de scheepvaart op de vaarweg, als het kruisende verkeer, dit een evenwichtige oplossing is.” Met die alinea eindigt de brief van Rijkswaterstaat die ondertekent is door hoofdingenieur-directeur Erica Slump.
“Bestuurders betreuren het niet terugplaatsen”
De Paddepoelsterbrug werd vorig jaar september aangevaren door een schip. Dit gebeurde door een bedieningsfout. Na het ongeluk is Rijkswaterstaat samen met de gemeenten Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en provincie Groningen om tafel gegaan om te zoeken naar een structureel herstel van de brug en de verbinding. “De gemeenten en provincie hebben mij duidelijk gemaakt dat enkel werken aan een structurele oplossing geen effect heeft op de hinder op de korte termijn. Na overleg met de minister van Infrastructuur en Waterstaat heb ik de bestuurders het voorstel gedaan om in plaats van de huidige Paddepoelsterbrug, de verbinding te herstellen met een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug. (…) De bestuurders betreuren het niet terugplaatsen van de oude Paddepoelsterbrug maar accepteren de afweging van de minister en dit voorstel.”
Tekst gaat verder onder de foto
Verwijderen van oude brugdelen en verbreden van het kanaal
Volgens Rijkswaterstaat heeft er op 7 juni een afrondend bestuurlijk overleg plaatsgevonden. Samengevat betekent dit dat het agentschap de komende periode aan de slag gaat met het verwijderen van de oude brugdelen van de Paddepoelsterbrug, het verbreden van het kanaal over een lengte van vierhonderd meter en het realiseren van een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug. Voor deze brug er ligt gaat Rijkswaterstaat eerst een onderzoek uitvoeren en gaat gekeken worden hoe de brug het beste ingepast kan worden. Dit zal medio 2020 gereed zijn waarna de aanbesteding gestart kan worden en de brug van 2021 gebruikt kan gaan worden. “Voor wat betreft de structurele oplossing ga ik aan de slag met de betrokken gemeenten en provincie om te zoeken naar de meest wenselijke oplossing.”
Scepsis bij buurtbewoners
Ondertussen zijn buurtbewoners niet blij met de ontwikkelingen. Vooral omdat deze te langzaam gaan en de brief van Rijkswaterstaat alleen maar voor onduidelijkheden zorgt. Het actiecomité Paddepoelsterbrug Terug vreest dat uitstel leidt tot afstel en dat de fietsbrug en een pontje zoethoudertjes zijn, waarbij een structurele oplossing verder weg lijkt dan ooit. De scepsis bij de buurtbewoners wordt versterkt door een besluit van de gemeente Groningen. Onlangs hebben zij de oversteek formeel gesloten verklaard via een zogenaamd verkeersbesluit. Het actiecomité heeft hier bezwaar tegen aangetekend.
Update
Dit artikel is op zondag aangepast waarbij er een reactie is toegevoegd van het actiecomité Paddepoelsterbrug Terug.