De Paddepoelsterbrug komt in haar huidige vorm niet terug en de negen meter hoge fietsbrug die er voor in de plaats komt kan vanaf 2021 gebruikt worden. Dat blijkt uit een brief van Rijkswaterstaat die in handen is van OOG Tv. Buurtbewoners reageren sceptisch: “van uitstel komt afstel”.
“Ik ben van mening dat ik met het herstellen van de verbinding over het Van Starkenborghkanaal met een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug en mogelijk een fietsvoetpont, een deel van uw ongemak verminder. Ik besef me dat deze situatie niet gelijk is aan de oorspronkelijke situatie. Echter, ik denk dat rekening houdend met alle belangen van zowel de scheepvaart op de vaarweg, als het kruisende verkeer, dit een evenwichtige oplossing is.” Met die alinea eindigt de brief van Rijkswaterstaat die ondertekent is door hoofdingenieur-directeur Erica Slump.
“Bestuurders betreuren het niet terugplaatsen”
De Paddepoelsterbrug werd vorig jaar september aangevaren door een schip. Dit gebeurde door een bedieningsfout. Na het ongeluk is Rijkswaterstaat samen met de gemeenten Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en provincie Groningen om tafel gegaan om te zoeken naar een structureel herstel van de brug en de verbinding. “De gemeenten en provincie hebben mij duidelijk gemaakt dat enkel werken aan een structurele oplossing geen effect heeft op de hinder op de korte termijn. Na overleg met de minister van Infrastructuur en Waterstaat heb ik de bestuurders het voorstel gedaan om in plaats van de huidige Paddepoelsterbrug, de verbinding te herstellen met een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug. (…) De bestuurders betreuren het niet terugplaatsen van de oude Paddepoelsterbrug maar accepteren de afweging van de minister en dit voorstel.”
Tekst gaat verder onder de foto
Verwijderen van oude brugdelen en verbreden van het kanaal
Volgens Rijkswaterstaat heeft er op 7 juni een afrondend bestuurlijk overleg plaatsgevonden. Samengevat betekent dit dat het agentschap de komende periode aan de slag gaat met het verwijderen van de oude brugdelen van de Paddepoelsterbrug, het verbreden van het kanaal over een lengte van vierhonderd meter en het realiseren van een tijdelijke hoge fiets- en voetgangersbrug. Voor deze brug er ligt gaat Rijkswaterstaat eerst een onderzoek uitvoeren en gaat gekeken worden hoe de brug het beste ingepast kan worden. Dit zal medio 2020 gereed zijn waarna de aanbesteding gestart kan worden en de brug van 2021 gebruikt kan gaan worden. “Voor wat betreft de structurele oplossing ga ik aan de slag met de betrokken gemeenten en provincie om te zoeken naar de meest wenselijke oplossing.”
Scepsis bij buurtbewoners
Ondertussen zijn buurtbewoners niet blij met de ontwikkelingen. Vooral omdat deze te langzaam gaan en de brief van Rijkswaterstaat alleen maar voor onduidelijkheden zorgt. Het actiecomité Paddepoelsterbrug Terug vreest dat uitstel leidt tot afstel en dat de fietsbrug en een pontje zoethoudertjes zijn, waarbij een structurele oplossing verder weg lijkt dan ooit. De scepsis bij de buurtbewoners wordt versterkt door een besluit van de gemeente Groningen. Onlangs hebben zij de oversteek formeel gesloten verklaard via een zogenaamd verkeersbesluit. Het actiecomité heeft hier bezwaar tegen aangetekend.
Update
Dit artikel is op zondag aangepast waarbij er een reactie is toegevoegd van het actiecomité Paddepoelsterbrug Terug.
Een kunstwerk dat afgelopen week is aangebracht op een pilaar van de Wibenapoort in de…
In Vesta Woonforum aan de Peizerweg vindt zaterdag het Nieuwbouwfestival plaats. Het festival is de…
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Bekijk reacties
de boodschap lijkt - na al die tijd - te komen uit een hele hoge russische of chinese ivoren toren. hier en daar wordt er nog iets betreurd door politici. al met al vind ik het schokkend.
Zal mij benieuwen met wat voor ontwerp ze komen voor deze fietsbrug van 9m hoog. Verwacht een brug waar je als fietser niet kunt oprijden maar net zoals verderop bij de Korrewegbrug met een trap omhoog en omlaag moet, wat ik echt een gedrocht vindt. Want echt veel ruimte voor een oprijdbare brug voor fietsers is er niet volgens mij, en verwacht niet dat RWS, provincie en gemeente veel geld willen uittrekken voor deze overspanning.
Tijdelijke fietsbrug. Grote kans dat je een trap op moet zoals bij de fietsbruggen bij de Korreweg. Ik kijk al weer uit naar de eisen van het comité brug terug.
Een oplossing voor de lange aanloop die een 9 meter hoge brug nodig heeft is natuurlijk een helling die parallel aan het kanaal loopt. Dat neemt nauwelijks extra ruimte in. Kan op palen want fietsen zijn niet zwaar.
In de brief, die overigens aan omwonenden is gestuurd, staat dat verwacht wordt dat begin 2021 de procedures zijn afgerond. Niet dat de brug dan gebouwd is, en wanneer.
Ook kan er uit het onderzoek blijken dat een tijdelijke fietsbrug op 9m hoogte niet inpasbaar is. Aldus rws in een eerdere andere brief. Er is geen enkel besluit dat er een fietsbrug komt. Rws en de wethouder hebben mij persoonlijk aangegeven dat het zeer de vraag is of dit wel kan.
De bijlage, waarin het onderzoek zou staan waarom de oude brug niet teruggeplaatst zou kunnen worden en waarnaar wordt verwezen, is rws bij iedereen vergeten bij te voegen.
Bijzonder....
Kortom, een nietszeggende, misleidende brief.
Dat bestuurders het verbreken van de verbinding betreuren is onzin. Ik heb een brief van rws waarin staat dat rws blij is dat de gemeente middels een verkeersbesluit de verbinding verbreekt zodat rws (zonder enige maatregel op korte termijn) verder kan gaan met de verbinding voor lange tijd te verbreken zonder enig besluit dat deze er ZEKER weer komt.
Schandalig!
Al het geld gaat toch naar de Randstad. Laat je toch niets wijs maken. Het interesseert die Westerlingen geen ene zak wat er hier gebeurt. Alleen maar cashen. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven. Ik heb me er maar bij neer gelegd en adviseer alle Groningers het verzet te staken en zich te gedragen als horigen. Dat scheelt een hoop negatieve energie.
geachte belastingdienst,
Ik ben van mening dat ik met het betalen van een kleiner deel van mijn belastingen een deel van uw ongemak verminder. Ik besef me dat deze situatie niet gelijk is aan de oorspronkelijke situatie. Echter, ik denk dat rekening houdend met alle belangen van zowel mijn situatie, als die van u in den Haag, dit een evenwichtige oplossing is.
Met vriendelijke groeten,
Bart
Met alle respect, maar het was schade, als gevolg van een bedieningsfout. Van een medewerker van het RDW dus. Wat voor bende is dit, waar de veroorzaker van de schade mag bepalen wat er wel en niet gerepareerd word en hoe?
Tegen onwillige, zelfingenomen, arrogante, bestuurs-parasieten en parasieten-politici moet je ook niet nog eens gaan bedelen. Dit is een volkomen zinloze actie. Die parasieten van onze samenleving lachen zich een deuk.
Dit moet gezegd/geschreven.
Ik wens jullie veel succes met deze voor jullie zo vernederende bedelactie.
Ik ben er wel klaar mee.
Met vriendelijke groet.
Icksy Nixx
Beste Icksy,
Helemaal eens!
De gemeente hoort niet te bedelen om een tijdelijk zoethoudertje, maar dient onmiddellijk herstel van de Paddepoelsterwegverbinding te eisen bij Rijkswaterstaat, die zelf de weg heeft vernield.
Ik ben er, in tegensyelling tot jou, nog lang niet klaar mee. Zeker niet voor er weer een verbinding is. Jammer dat je je zo door de overheid laat ontmoedigen Icksy.
Wij beginnen pas....
De gemeente heeft belang bij een deugdelijk oplossing op de langere termijn. De relatie met Rijkswaterstaat moet je niet op het spel zetten, want je hebt hun medewerking ook nodig voor de andere bruggen in het kanaal. Met name de Korrewegbrug en de Busbaanbrug of de vervanger daar van. Ondertussen zou er eens gekeken kunnen worden naar het aanleggen van deugdelijke fietspaden richting de Dorkwerderbrug in plaats van de huidige halfverharde ellende.