Het wordt een spannende dag voor aannemerscombinatie Herepoort. Het is nog een kleine 24 uur te gaan voordat zaterdagochtend om half zes hydraulische persen de tunnelbak onder de spoorlijn Groningen-Zwolle duwen.
Inmiddels is 18.000 kubieke meter zand uitgegraven. Er wordt nu fijn zand gestort en ingetrild. Daarop komen betonnen platen van zes meter breed, met daarop een stalen profiel waarover de 6.ooo ton zware tunnelbak moet gaan schuiven. De pers drukt de bak telkens twee meter vooruit totdat hij veertig meter verderop op zijn plaats ligt.
Dat punt hoopt de aannemer zaterdag tussen elf en twaalf uur te bereiken. “Het spannendste moment is dat de bak van de huidige rails op het profiel komt wat we vandaag nog moeten aanleggen. We hebben dus nog wel wat te doen vandaag”, zegt woordvoerder Bert Kramer van aannemerscombinatie Herepoort.
Een jaar geleden mislukte de plaatsing omdat de grond onder de bak niet stevig genoeg bleek. “Als hij er ligt gaan we wel een feestje vieren.”
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Heel veel succes mannen en vrouwen!
Ben bang dat het een fiasco wordt.
Het op financiele wijze succesvol in bouw actief zijn, wordt niet bepaald door de mate van kundigheid, maar door hoe nauw de banden met politieke vriendjes zijn.
De eerste tunnel die in het grondwater ligt zonder paal of buis fundering.
Zonder onder water beton die aan de ondergrond met palen verbonden is.
Ieder heeft toch wel van betonboten gehoord. ?
Dit wordt een boot zodra de damwanden weg zijn en de bronbemaling uit is gaat hij drijven !
Ipv dat de aannemer een heistelling aanvoerd met buispalen om op reserve te hebben.
Dhr Marco Sanders verkondigde de betonvloer van de tunnel was niet berekend op puntlasten.
De ondergrond bestaat uit fijne zandlagen met kleilagen en heeft een slechte draagkracht.
Volgens de berekeningen zou alles goed komen.
Hoe lang bestaat deze aannemers combinatie nog en wie staat garant in de toekomst ?
De omgevings vergunning is van de stad Groningen.
Het project wordt vanuit de ring zuid betaald.
Oei, als het 'op het juiste moment' misgaat hebben we wellicht maandenlang geen directe treinverbinding meer richting Randstad.
Er kan ook nog een probleem in de hydraulisch cylinders ontstaan indien ze niet gelijk werken en er schuine krachten ontstaan en de tunnel vast komt te zitten . Of de hydrauliek breekt of cylinders breken.
Van alles is mogelijk. Als de tunnel op de aan te brengen plek ligt en de hydraulisch draagkrachten eraf gaan en de tunnel breekt.Dat was bij de tweede poging waarom men stopte.
3 x scheepsrecht ? 3 e een ramp ?
Ze roepen met deze constructie een ramp over zich zelf uit.
@ Pieter Muijzert.
Is het gezien de mogelijkheid op brekende en knappende materialen wel veilig om op de tribune te gaan zitten?
Er zitten hier een aantal sneuneuzen to hopen dat de operatie finaal in de prut draait.
@ Marc.
Te hopen dat het mislukt? Helemaal niet. Tunnel zou mij wel uitkomen. Heel goed zelfs. Moet regelmatig van zuid naar oost, en vice versa
Probleem is dat Nederland, zeker qua bouw, wel Napels aan de Noordzee te noemen is. Goede bouwbedrijven zijn kapot gegaan, omdat bijvoorbeeld opjrochte Friese bouwbedrijven dankzij sterke opjrochte Friese lobby binnen Groninger PvdA (opjrochte Willem Smink voorop) aan de opdrachten kwamen.
Tijd voor een Parlementaire Enquête naar hoe corrupt Bouwend Nederland is. En tijd voor echt gesloten aanbestedingprocedures. Heeft de overheid een klus, dan komen directeuren van bouwbedrijven die meedingen op een tijdstip op kantoor van hoge ambtenaar. Overhandigen gelijktijdig een envelop met de som waarvoor ze het willen aannemen, en na openen van enveloppen is duidelijk wie de klus krijgt. Eerlijker en transparanter wordt het niet.
Nu is Bouwend Nederland een zeer goed betaalde sociale werkplaats. Waarbij bouwbedrijven die niet de juiste vriendjes hebben, eeuwig op een wachtlijst staan.
# Is helaas wel zo.
@marc - niemand "hoopt" dat het fout gaat, maar de aannemer "hoopt" dat het deze keer goed gaat. Hoe dan ook, hopen dat het fout gaat heeft geen effect op de uitkomst, maar als de aannemer moet "hopen" dat alles goed gaat, vind ik het zorgelijk.
Heb vanavond no gesprek met een aannemer gehad in Zeeland ook tunnel aangelegd zonder betontrek/ kleefpalen en zonder onderwaterbeton! De tunnel kwam na maanden toch omhoog en de tunnel weer gesloten dan kan er geen trein meer overheen.Heeft meer dan 1/2 j geduurd en allemaal gaten door de betonvloer heen en Tubex draaipalen met beton en wapening aan de constructie vast ge maakt en vele tientallen containers met zand en betonblokken op tunnel vloer en dek gezet. Dit kan hier ook gebeuren !