Groningen heeft al sinds 1989 kruispunten waar fietsers uit alle richtingen tegelijk groen krijgen. Het blijft mensen over de hele wereld verbazen.
‘En sinds de invoering zijn er op deze kruispunten geen dodelijke ongevallen meer voorgekomen tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers’, schrijft Groningen Fietsstad.
‘Veel gebruikers vinden de voorrangsregels onduidelijk. Maar eigenlijk is het heel simpel: niemand heeft voorrang als iedereen tegelijk groen krijgt. Dat betekent dat fietsers zelf op moeten letten en rekening met elkaar moeten houden wanneer ze de kruising oversteken’.
In Rotterdam werd het experiment ’tegelijk groen’ enkele jaren geleden direct gestaakt nadat er binnen één minuut twee ongelukken gebeurden. De site ANWB verkeersrecht heeft een hele verhandeling aan het onderwerp tegelijk groen gewijd.
De wereld blijft zich verbazen over dat het hier allemaal lukt, getuige de reacties op de tweet van Cycling Embassy.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Wat een stomme opmerking, dat er geen dodelijke ongevallen
zijn gebeurd tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer sinds
"alles groen voor fietsers".
Ja, logisch, als het gemotoriseerde verkeer altijd rood heeft
wanneer de fietsers groen hebben....
Zo kan ik ALLE ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd
verkeer in de hele stad onmogelijk maken.
OF je verbied alle fietsers in de stad, OF je verbied al het
gemotoriseerd verkeer.... hèhè... lekker simpel
Het is een onbegrijpelijke en onduidelijke regel:
-bijna niemand kent de regel dat er geen sprake is van voorrang bij tegelijk groen
-sinds 2001 hebben fietsers van rechts - ook van gemotoriseerd verkeer- voorrang als er niet tegelijk groen van stoplichten is. Dat is helder en overzichtelijk.
-rechts voorrang geven is een natuurlijke reactie voor (de meeste...) verkeersdeelnemers.
Hou het dan ook bij simpel en maak gebruik van die natuurlijke reactie.
-rechts=voorrang. Zonder mitsen, maren en tenzij. Simpel.
Ik vind het niet overal een even groot succes. Bijvoorbeeld het kruispunt verlengde Hereweg, van iddekingweg, Helperbrink. De Verlengde Hereweg is een doorgaande fietsroute waardoor je de kans loopt dat fietsers/snorfietsers met hoge snelheid kruisen.
Tegelijk groen wil niet meer zeggen dan dat de verkeersregels op dat betreffende kruispunt gelden. Dus alsof er geen verkeerslichten staan of wanneer ze zouden knipperen. En dan veilig zónder de auto's en bussen bij zulke drukke pleinen én een snelle afwikkeling van de fietsers.
Dus: veel veiliger en een snellere circulatie van het verkeer maar natuurlijk wel ff kijken hóe je fietst.
Ik heb geen auto, ik fiets en loop overal naartoe. Persoonlijk vind ik tegelijkertijd groen een slecht idee. Niet alleen zijn de voorrangsregels onduidelijk, maar het is ook nog heel slecht voor het milieu. Het betekent namelijk dat voetgangers een aparte fase moet hebben, waardoor auto's in totaal veel langer moeten stilstaan, vaak (nog) met motor draaiend.
Auto's zo min mogelijk hinderen in hun doorrijden = beter voor het milieu. Dus, 'groene golf' wèl, groen tegelijkertijd niet.
Tussen fietsers werkt tegelijk groen redelijk, echter als je er snorscooters tussen plaatst werkt het minder goed. Heeft veel te maken met de mentaliteit van veel (snor)scooter rijders, die is meestal nogal asociaal.
@Edwin, zo zit het niet.
Als er geen verkeerslichten staan of als de lichten oranje knipperen moet je verkeer van rechts voorrang geven.
Dat is nou net het onlogische en ingewikkelde aan dit item.
Ik verbaas me er over de voorrangsregel in een uitzending van wegmisbruikers
op sbs 6 verklaarde de voormalig verkeersofficier van justitie dhr. .Koos Spee in een uitzending
dat in deze situatie verkeersborden en tekens op de weg komen te vervallen , en dat het principe links rechts geld.
Dat betekent dan wie van rechts komt heeft voorrang, zo duidelijk als het maar kan volgens mij.
Dus even contact zoeken met dhr. Koos Spee.
Als je bij gelijk oversteken rechts voorrang geeft zijn er langere perioden nodig omdat mensen stil moeten gaan staan om voorrang te verlenen. Anders loop je het risico dat auto's al gaan rijden terwijl er iemand midden op de kruising staat. Op lage snelheid kan men makkelijk tussen elkaar door laveren, dus voorrang is niet nodig. Slechts gezond verstand.
'Bij tegelijk groen heeft niemand voorrang'.
Waar staat dat dan in de wegenverkeerswet? Volgens mij blijven de voorrangsregels gewoon gelden, en die kunnen niet op gemeentelijk niveau worden herroepen of herschreven.
Dit grapje is alleen bedacht zodat auto's minder lang hoeven wachten. Nadat autoverkeer per richting 2 keer een minuut groen hebben gehad, krijgen fietsers uit alle richtingen nog eens 10 seconden. Het is de zoveelste maatregel van de gemeente om vervoer per auto te faciliteren en dus te stimuleren.