Op 3 september 2017 ging de pilot ‘Alternatief Vervoer Binnenstad West’ van start. De busjes reden sindsdien vaak leeg door de binnenstad.
De pilot wordt binnenkort voor anderhalf jaar gestaakt ‘voor nader onderzoek naar een wijze van vervoer dat een alternatief kan zijn voor het verwijderen van de bussen van de Grote Markt’.
De werkgroep Toegankelijk Groningen schat in dat de behoefte aan een alternatieve vervoerswijze groter wordt op het moment dat er geen bussen meer over de Grote Markt rijden.
De volledige ‘evaluatie alternatief vervoer binnenstad en haltes Zuiderdiep’ staat hier.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
Ondanks alle stampij die er gemaakt werd over het verdwijnen van de bussen uit de diepe binnenstad blijkt het toch niet zo erg en kunnen mensen best een stukje lopen.
Dat komt door die idiote 1,- per rit!! Als je een geldig abonnement hebt voor zone 1000, dus INCLUSIEF de binnenstad, moet je desondanks die € 1,- betalen, omdat die vreselijke gemeente zo nodig de bussen uit de binnenstad wil hebben. Altijd in het verleden was de Grote Markt de belangrijkste halte en overstappunt. Nu wordt de binnenstad onbereikbaar, want ik ga echt niet in weer en wind door die ongezellige St. Jansstraat lopen om op de Grote Markt te komen .
Gelukkig zijn dezelfde winkels in Hoogezand en Veendam en kun je, zoals het hoort gratis dichtbij parkeren. Daaag Groningen!!
Ik las elders dat de bus gehuurd werd voor €250.000 per jaar.
ja, dan lijkt 300 mensen per week wat weinig om zoiets te verantwoorden.
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers, dat vind ik eigenlijk niet terug in het rapport (alleen een verwijzing naar een bijlage, dus was het blijkbaar geen onderdeel van de besluitvorming)
"Ongeveer de helft van de tijd rijdt de Pendelbus leeg rond" vond ik een wat vreemde opmerking;
dan rijdt 'ie dus ook de helft van de tijd gevuld rond.
En nou hebben we ook al een poos lekker weer, dat zal ook meespelen in de keuze tussen lopen en een bus instappen.
Tot nu toe 1x gebruik gemaakt van dit busje, op zich een prima initiatief!
De afstand naar de Westerhaven is gezien mijn leeftijd (75) niet zo makkelijk meer.
Wij komen niet zo vaak aan de westkant van het centrum omdat voor ons het winkelbestand daar niet zo aantrekkelijk is.
De trekkers Primarkt en Mediamarkt zijn niet zo interesant, bovendien is Mediamarkt met gratis parkeren aan het Sontplein een betere optie.
@Bob; dat je persé wilt uitstappen op de Grote Markt zit gewoon tussen je oren. Als je wilt winkelen ga je naar de Herestraat en is het gemakkelijker om uit te stappen op het Zuiderdiep (want dichterbij).
Welke winkels op de Grote Markt bezoek je, waarbij het zo belangrijk is dat je daar ook uit moet stappen?
En een terrasje pakken op de Grote Markt doe je toch niet ‘in weer en wind’. ;)
Veel plezier in de bruisende winkelcentra van Veendam en Hoogezand!
Ben erg blij met de nieuwe situatie. Grote stadsbussen door het centrum laten rijden geeft veel kans op ongelukken en daarnaast ben ik zeker geen fan van dieseldampen, zeker niet in mijn longen...
De gemeente zit hiermee op het juiste spoor.
https://www.oogtv.nl/2017/09/pendelbus-westerhaven-zuiderdiep-opgestart/#comment-124143
Goh, toch nog twee jaar.
Doei Bob. Veel plezier in Hoogezand en Veendam??
Heb het altijd al gezegd, mensen die komen winkelen lopen door een hele lange winkelstraat, dan kunnen die laatste metertjes er ook nog wel bij.
Dat dit dure experiment nodig was kwam door het gedram van partijen dat er toch een bus (of regiotram) over de grote markt moest. Nu kunnen ze zelf zien dat het onnodig was en een lullig excuusje om die mislukte plannen door te drammen.
Je kan nog beter, net als op een vliegveld, van die horizontale overdekte roltrappen maken.