“De dagen voor het inschuiven van de Helperzoomtunnel had ik wel buikpijn. Als de tunnel niet op z’n plek zou komen, hadden we grote zorgen. Toen hij er eenmaal in zat, heb wel even een klein dansje gedanst”, zo vertelt Gedeputeerde Fleur Gräper-Van Koolwijk.
Een jaar geleden werd een poging om de tunnelbak in te schuiven afgeblazen. De poging van dit jaar lukte en de tunnelbak ligt op zijn plaats. “We hadden er wel vertrouwen in, maar het was wel erg spannend. Het moest nu gebeuren”, aldus Gräper.
Na onenigheid tussen de projectorganisatie en de bouwer werd een commissie onder leiding van hoogleraar Marcel Hertogh in het leven geroepen. In december kwam commissie Hertogh met een rapport met zijn bevindingen. Gräper: “Het vertrouwen tussen de partijen is gegroeid sinds het rapport van de commissie Hertogh, we hebben stappen gemaakt en de sfeer is goed bij de gesprekken.”
Tijdens de zomerstremming werd ook ongeveer de helft van alle benodigde damwandplanken voor de verdiepte ligging van de Ring ingetrild. Bijna de hele noordwand van de weg is nu voorzien van damwanden: “Het succesvol intrillen van damwanden bij de zuidelijke ringweg van afgelopen zomer zeker geholpen om de sfeer tussen de samenwerkende partners te verbeteren.”
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Een dansje maken over een tunnel die op de onbetrouwbare grond ligt.
Een tunnel zonder fundering onder de tunnel.
Een tunnel deel dat er nu ligt is 25 % zwaarder dan de opwaartse druk indien de kopwanden dicht zijn.
Inderdaad hij ligt op zn plek
Maar of hij blijft liggen is nog maar de vraag.
De af- opritten zijn lichter dan de opwaartse druk
Indien er geen verankering aan de grond komt krijgen ze grote problemen.
De aannemer heeft geen verbinding rubber flappen in de kopwanden ingestort.
Er komt geen waterdichte verbinding tussen op--afritten met het huidige deel dat er ligt.
Is er dadelijk vrachtwagens doorheen moeten kunnen kan een dansje geen kwaad Pieter.Geen paniek
@ Pieter.
Is het dat je straks met gevaar voor eigen leven de tunnel doorgaat? In dat geval rijd ik liever een stukje om.
De tunnel wordt verboden voor vracht verkeer alleen buslijn met verlaagde bussen kunnen erdoor ! Je zult nog vaak horen dat vrachtautos zich vastrijden !
Is deze hele ombouw gelet op de stikstofuitspraak nog wel legitiem? Voor hetzelfde geld gaat binnekort een peleton aanhangers van de milieulobby deze weg blokkeren.
De druiven zijn wel zuur voor degenen die rampspoed hebben voorspeld bij het inschuiven van de tunnel. Kennelijk valt het ze erg tegen dat het wel goed is gegaan.
Om dan nu door te blijven zeuren over de bouwers en bouwwijze is wel erg kinderachtig.
De doorrijhoogte is 4,6 meter. Regulier vrachtverkeer kan er dus door heen want dat is niet hoger dan 4 meter.
@ Dhr Muijzert.
Kan ik in de toekomst veilig met mijn auto door de tunnel, of zeg jij "safety first, en pak een omweg"?
VSH heb ik dat geschreven, Normaal hoort een tunnel zie in het grondwater ligt aan de grond vernageld te worden.
Dat is hier niet gebeurd. Reken je de tunnel qua gewicht en verplaatste m3 dan is de druk naar beneden 25 % groter dan de opwaartse druk. De ondergrond waarop de tunnel ligt is niet goed.
Daarom ging de eerste inschuiving verkeerd daar de stempels te weinig m2 hadden waar de schuifrail op lag.
De aannemer heeft deze betonblokken verdubbeld waar de schuifrail op lag.Nu was het beter uit gerekend.
Maar verandert niets aan de ondergrond.De op en afritten liggen van onderwater naar 1 a 2 m boven water .Hier zit geen betondek op en dunnere wanden , gevolg minder gewicht dan de opwaartse druk.
Verder heeft de aannemer geen rubber verbindings flappen in de koppen gestort gevolg lekkage..
Bij de verdubbeling Schiphol spoortunnel en bij de HSL tunnels onder waterdoor werden op elke kopwand rubberen flappen in gestort om lekkage tussen de delen onder water te voor komen.
Bij de aanleg Moerdijk spoorbrug werd ook een fout begaan de funderings buispalen hadden geen deksel onder de voet en toen hij met 1000 ton belast werd zakte de buispaal door in de grond gevolg een dode bij deze handeling.
Ik had de project directie hier op gewezen het lag schriftelijk vast en dit gebeurde toen ik een lang weekend had.
Werd zondagavond door de project directeur gebeld dat ik niemand te woord mocht staan.Omdat ik hun vooraf gewaarschuwd had.Vanaf dat moment werden onder alle buispalen deksels aangebracht.
Deze Helperzoom tunnel kan in de toekomst zakken met zware gevolgen voor het trein verkeer.Sluiting CS Groningen vanaf oost en zuiden. Al m´n commentaar / opmerkingen komen vanuit mn werk ervaringen. leidinggevend.