Groningen beantwoordt op tijd e-mail

nieuws
Foto: sxc.hu/profile/soopahtoe

Voor het vijfde jaar op rij heeft Wij Verdienen Beter onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van gemeenten per e-mail. Groningen doet het net als de meeste andere gemeenten goed.

Dit jaar voldeed 86 procent van de gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door een eenvoudige vraag binnen 2 dagen te beantwoorden. In 2018 voldeed maar 62 procent van de gemeenten aan deze gedragslijn voor overheden.

Alle 355 gemeenten kregen per e-mail of indien niet beschikbaar via een webformulier een eenvoudige vraag voorgelegd. De vraag ging dit jaar over de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden moet deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord worden. In totaal 14 procent van de gemeenten was te laat met het beantwoorden van de vraag.

Bij 38 gemeenten moest de vraag na 4 weken worden herhaald omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van 7 gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of de tweede e-mail.

Dat het contact met de burger ook wel goed kan verlopen bewijzen de 119 gemeenten die niet alleen gewoon bereikbaar zijn per e-mail en ook verder geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers, aldus Wij Verdienen Beter.