Categorieën: Nieuws

Hoogleraren RUG: ‘HSL van Lelystad naar Groningen is geen wild plan’

“Een hogesnelheidslijn van Lelystad naar Groningen is geen wild plan, maar gewoon een rendabel project.”
Dat schrijven hoogleraar ruimtelijke economie Paul Elhorst en zijn afgetreden voorganger Jan Oosterhaven donderdagmiddag in een opiniestuk in het Financieel Dagblad.

De twee academici reageren in het stuk op een ander opiniestuk in dezelfde krant, waarin hoogleraar Sweder van Wijnbergen van UVA schrijft dat een investeringsfonds waaruit een dergelijk project betaald kan worden, neerkomt op ‘Latijns-Amerikaans boekhouden’. Ook schrijft Van Wijnbergen dat hij ‘wel nuttiger groeibevorderende uitgaven bedenken.’ Hij schrijft verder dat uit een ‘vernietigende kosten-batenanalyse destijds van het CPB’ zou blijken dat het rendement van een dergelijke investering bijzonder laag zou zijn.

“Zelfs als er in de jaren 2000 een ‘vernietigende KBA van het CPB’ was geweest, dan nog is een HSL van Lelystad naar Groningen geen wild plan, maar gewoon een rendabel project”, zo schrijven de hoogleraren in hun stuk. “Wij waren in de jaren 2000 betrokken bij studies voor een snelle spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen. In de jaren 2000 werden rendementen van minder dan 4% als te laag beschouwd. Maar tijden veranderen. (..) Een studie van Rijksuniversiteit Groningen was in staat de meeste kosten en baten daadwerkelijk uit te zoeken. “Maatschappelijk rendement: 4,6%. In datzelfde jaar bracht de RUG een KBA uit, zuiver en alleen gericht op een HSL van Lelystad naar Groningen (Lelylijn). Rendement: 0,8-4,0%.”

FacebookFacebookXXLinkedInLinkedInWhatsAppWhatsAppCopy LinkCopy LinkEmailEmail
AddThis Website Tools
Tom Veenstra

Bekijk reacties

  • Gelijk doortrekken naar Bremen in Duitsland, hebben we gelijk een goede verbinding met het gebied waar we een boel handel mee voeren.

  • Een HSL zou ongetwijfeld ook in Assen en Zwolle moeten stoppen. Tijdwinst van een HSL tov een snelle Intercity is dus in enkele minuten te meten. Enkele minuten winst, misschien een paar keer per dag, en voor de hoge kosten van een HSL-infrastructuur. Om echt rendabel te zijn, moet de tijdwinst zo veel zijn, dat het loont om op de HSL te wachten in plaats van de Intercity die op het perron klaarstaat. En dat is fysiek niet mogelijk.

    En dan... wie koopt de duurdere kaartjes? Niet de studenten, en niet de gemiddelde treinreiziger - kijk naar de HSL-verbinding Amsterdam-Rotterdam. Half-lege treinen dus, op en aparte, niet rendabele infrastructuur.

Recente berichten

“Maandag wisselend bewolkt, komende dagen veel zon”

De zon krijgt de komende dagen veel ruimte. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het op…

3 uur geleden

Joël Stoppels weet uniek schildje van Haren te bemachtigen: “Vertelt bijzondere oorlogsgeschiedenis”

Joël Stoppels van Battlefield Tours heeft bijzondere museumobjecten aan zijn collectie weten toe te voegen.…

3 uur geleden

Burgemeester oneens met uitspraken minister Faber en gaat viraal: “Vrijwilligers zijn het goud”

Burgemeester Mirjam van 't Veld (CDA) is het niet eens met de uitspraken die minister…

5 uur geleden

TAMAR maakt liedje over gloednieuw Dudok: “Als iets mij raakt, dan maak ik een liedje”

De officiële opening moet nog plaatsvinden maar Dudok aan het Diep is nu al bezongen…

5 uur geleden

Kinder-Matthäus-Passion smaakt naar meer: “Zorgelijk dat er steeds minder muziek is in de klas”

In Loppersum en in de Akerk werd afgelopen week de kinder-Matthäus-Passion opgevoerd. Het ging om…

7 uur geleden

GRC Groningen stap dichterbij kampioenschap, winst GVAV

Het kampioenschap in de tweede klasse H zondag is voor GRC Groningen weer een stap…

8 uur geleden