Categorieën: Nieuws

Hoogleraren RUG: ‘HSL van Lelystad naar Groningen is geen wild plan’

“Een hogesnelheidslijn van Lelystad naar Groningen is geen wild plan, maar gewoon een rendabel project.”
Dat schrijven hoogleraar ruimtelijke economie Paul Elhorst en zijn afgetreden voorganger Jan Oosterhaven donderdagmiddag in een opiniestuk in het Financieel Dagblad.

De twee academici reageren in het stuk op een ander opiniestuk in dezelfde krant, waarin hoogleraar Sweder van Wijnbergen van UVA schrijft dat een investeringsfonds waaruit een dergelijk project betaald kan worden, neerkomt op ‘Latijns-Amerikaans boekhouden’. Ook schrijft Van Wijnbergen dat hij ‘wel nuttiger groeibevorderende uitgaven bedenken.’ Hij schrijft verder dat uit een ‘vernietigende kosten-batenanalyse destijds van het CPB’ zou blijken dat het rendement van een dergelijke investering bijzonder laag zou zijn.

“Zelfs als er in de jaren 2000 een ‘vernietigende KBA van het CPB’ was geweest, dan nog is een HSL van Lelystad naar Groningen geen wild plan, maar gewoon een rendabel project”, zo schrijven de hoogleraren in hun stuk. “Wij waren in de jaren 2000 betrokken bij studies voor een snelle spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen. In de jaren 2000 werden rendementen van minder dan 4% als te laag beschouwd. Maar tijden veranderen. (..) Een studie van Rijksuniversiteit Groningen was in staat de meeste kosten en baten daadwerkelijk uit te zoeken. “Maatschappelijk rendement: 4,6%. In datzelfde jaar bracht de RUG een KBA uit, zuiver en alleen gericht op een HSL van Lelystad naar Groningen (Lelylijn). Rendement: 0,8-4,0%.”

Tom Veenstra

Bekijk reacties

  • Gelijk doortrekken naar Bremen in Duitsland, hebben we gelijk een goede verbinding met het gebied waar we een boel handel mee voeren.

  • Een HSL zou ongetwijfeld ook in Assen en Zwolle moeten stoppen. Tijdwinst van een HSL tov een snelle Intercity is dus in enkele minuten te meten. Enkele minuten winst, misschien een paar keer per dag, en voor de hoge kosten van een HSL-infrastructuur. Om echt rendabel te zijn, moet de tijdwinst zo veel zijn, dat het loont om op de HSL te wachten in plaats van de Intercity die op het perron klaarstaat. En dat is fysiek niet mogelijk.

    En dan... wie koopt de duurdere kaartjes? Niet de studenten, en niet de gemiddelde treinreiziger - kijk naar de HSL-verbinding Amsterdam-Rotterdam. Half-lege treinen dus, op en aparte, niet rendabele infrastructuur.

Recente berichten

Sinterklaas heeft eigen slaapkamer in Haren

Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…

1 uur geleden

Politie zoekt getuigen van inbraak Nieuwe Ebbingestraat

In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…

2 uur geleden

Amateurvoetbal: Be Quick blameert zich tegen hekkensluiter WVV

Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…

4 uur geleden

D66 blij dat mensenrechtenactivisten in Groningen opgevangen kunnen worden

De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…

4 uur geleden

Voorbereidingen benefietconcert Oekraïne in volle gang: “Dit is belangrijk”

In de Akerk vindt komende vrijdag 29 november een benefietconcert plaats waarbij er geld wordt…

5 uur geleden

Tot dinsdag geen treinverkeer vanwege verzakking

Treinreizigers tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten in ieder geval tot dinsdagochtend 02.00…

7 uur geleden